Tereza Marečková: Mám ráda, když na jevišti dojde k propojení úplně všech druhů umění…
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekK divadlu se herečka a muzikantka Tereza Marečková dostala díky houslím. Přiznala, že do Divadla Husa na provázku ji poslal jeden z profesorů na hudebním oboru konzervatoře, když hledali houslistku (čarodějnici) do legendární inscenace Balada pro banditu. Tak se brněnská rodačka – houslistka stala dílem náhody herečkou. Dnes se s ní můžeme setkat v Městských divadlech pražských www.mestskadivadlaprazska.cz, kde spolu se Zdeňkem Piškulou hraje titulní roli v inscenaci Romeo a Julie. Na otázku, zda z Hlavního nádraží jezdí do divadla ABC šalinou nebo tramvají, kontrovala tím, že chodí pěšky.
Hned v úvodu mi bylo jasné, že se setkávám nejen s mladou slečnou, která dokáže zahrát náročnou roli, ale také s dívkou s velkým smyslem pro humor. To dokázala během rozhovoru několikrát svým jasným zvonivým smíchem… Odhalila nám nejen, jak moc ji ovlivňuje expresivní role a nakolik je pro ni důležitá samota po představení, ale také přiznala, že má za sebou dobrodružný útěk z domu. Sedíme v divadelním klubu, Terezka zatím na sobě nemá paruku ála afroúčes. Popíjí v klidu mátovou limonádu, soustředěně odpovídá na otázky…
Z Hlavního nádraží do divadla ABC je to blízko, skutečně chodím pěšky. Odmalička jsem v Brně používala výraz tramvaj. Někdy kolem mého desátého roku mi někdo řekl, že u nás jezdí šalina. Do té doby jsem to nevěděla.
Opravdu jsem moc ráda, že v roli Julie nemusím hrát na housle.
Mám ráda, když na jevišti dojde k propojení tance, hudby, slova, ale pro mě je to někdy hrozný stres. Je těžké hrát na jevišti na hudební nástroj, hlídat si aranže, hereckou mluvu, gestiku a mnoho dalšího, jako rekvizity, světla… Nevíte, zda vám někdo na housle třeba nešlápne. I to už jsem zažila.
Mám housle, co máma našla v práci. Za tu dobu, co je mám, se rozezněly hezky. A mám k nim i citové pouto.
Jak s kterými, ale většinou snad ano.
Ano, to byla krásná práce a navíc tam došlo k dalšímu zásadnímu setkání s Ivanem Acherem.
Jste ovšem přece jen o něco starší než vaše Julie… Jak to funguje?
Myslím, že dobře. V mém případě je výhodou můj malý vzrůst. Romeo je nejméně o dvě hlavy větší… (Smích.)
Nemyslím, že by to mělo znamenat nějakou narážku, např. že by Julie měla za předka černocha, jak si pro mě překvapivě spousta lidí myslí. Jde o výtvarnou stylizaci. Asi byla snaha Julii výrazně od ostatních odlišit.
Mně to přijde milé, takové slečinkovské. Není to prvoplánově dětské, zároveň je to načančané. S Evičkou Jiříkovskou se známe už z dřívější práce a já její kostýmy miluju!
Dělalo mi to ze začátku problém, to jo. Zkoušela jsem v ABC poprvé, a není jednoduché být uvolněná před kolegy, které skoro neznáte. V Brně, kde jsem také zkoušela intimní věci nebo partnerské záležitosti, jsme se znali už dlouho, tak to bylo snazší.
To šlo dobře. Ony se ty vyhrocené scény kolikrát hrají paradoxně snadněji.
Pro mě to bylo těžké hledání s oběma. Ale čím déle to hrajeme, jsou ty vztahy intenzivnější a otevřenější, tak z toho mám radost.
Zápal těch dvou mladých lidí, jak jsou schopní urputně bojovat za to, čemu věří, navzdory všem, až do krve. To mi připadá nadčasové…
Já mám vynikající rodiče. Vychovali mě, myslím, dobře. Do patnácti jsem byla ukázkový dítě, ale pak přišel boom. Začala jsem se toulat po nocích… Klasika. Nakonec jsem se v sedmnácti odstěhovala. Všechno se seběhlo během hodiny. Pohádala jsem se s našima, odešla ke kamarádce. Bratr mi pomohl naložit pár věcí… Během chvilky radikální odchod.
(Smích.) Pomalu ani nevím, kolik bytů jsem za těch pár let vystřídala. Kolem dvacítky jsem se vrátila. A mezi mnou a rodiči byl úplně jiný vztah.
Asi zjištění, že s rodiči chci sdílet mnohem víc věcí než předtím, ale že už to úplně nejde. Mamka o mě tenkrát musela mít hrozný strach, to ten vztah poznamená.
Angažmá není ideál, ale má své kouzlo právě v tom, že lidé fungují delší dobu v jednom prostoru. Pravidelně. Pro mě se stal Provázek druhou rodinou. A i teď mi pořád chybí.
Ano. Já mám popravdě starší kolegy většinou nejradši.
Asi bych si ji mohla užít, ale až patnáct minut po konci představení, abych se v klidu vydýchala. Když se rozsvítí sál a pět set lidí začne tleskat je trochu jako kdyby na vás někdo najížděl s tankem. Ta pozornost při děkovačce je na mě asi příliš výstřední. (smích)
TIP!
Časopis 45 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Zřít do tmy s režisérem Adamem Svozilem
Tvorbu režiséra Adama Svozila sleduji už od jeho studií na DAMU, kdy jsem v divadle DISK viděla inscenaci souč ...celý článek
Časopis 45 - sekce
HUDBA
Ventolin vydal videoklip a avizuje čtvrté album
Cesty autem na koncerty i Češi jako národ houbařů, takové věci Davida Doubka alias Ventolina inspirovaly při t celý článek
OPERA/ TANEC
Fibichova Šárka se vrací do Národního divadla
Po více než pětačtyřiceti letech uvádí Národní divadlo operu Zdeňka Fibicha Šárka. Hudebního nastudování se uj celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Výtvarné tipy 46. týden
Radost
Muzikant, výtvarník, pohodář Jan A. Pacák ve vzpomínkách příbuzných, J. Černého, P. Jandy, I. Greifo celý článek