Maryša -- moravské drama v Praze
Na scénu Národního divadla se opět vrací Maryša od Aloise a Viléma Mrštíkových. Drama bude uvedeno v premiéře dne 11. listopadu. Režisér J. A. Pitínský nastudoval tuto inscenaci v rámci cyklu Klasické drama 90. let devatenáctého století. Ke spolupráci si přizval osvědčený autorský tým: scénografa Jana Štěpánka, kostymérku Janu Prekovou a hudebního skladatele Vladimíra Franze.
"Od Žida nebo z konzumu", další nestárnoucí fráze, která se zapsala do slovníku zlidovělých frazeologií. Maryša, drama o pěti dějstvích, není postaveno na jednoduchosti této fráze, ale reflektuje osud ženy. Ta jedná zejména na základě vlivu vnějších okolností.
Maryša byla uvedena v české premiéře 9. května 1884 v Národním divadle. Původní text bratří Mrštíků je uložen v Moravskoslezském muzeu. Jak vlastně vznikal? Alois posílal své náčrty Vilémovi, který je doplňoval a upravoval. S uvedením tohoto dramatu se dlouho otálelo. Vznikala podezření, že surový osud Maryši nenajde své diváky, a proto se první předvedení konalo na zkoušku odpoledne jako lidové představení. F.X. Šalda objevil jedinečnost a význam tohoto díla. Maryša byla iscenována v Národním divadle v několika nastudováních. Roku 1900 režie Josef Šmat, 1908 Jaroslav Kvapil, 1923 Václav Vydra a dále roku 1933, 1943, 1948, 1954 a naposledy roku 1980.
Toto drama se vrací na scénu Národního divadla pro trvalý kontak mezi touto hrou a diváky, dále pro zajímavé herecké úkoly. K Maryše jednotliví protagonisté realizační skupiny:
Miloslav Klíma, dramaturgie: "Stojí za to se u Maryši na chvíli pozastavit, vždyť toto drama ovlivnilo inscenační vývoj v historii českého dramatu."
J.A. Pitínský, režisér: "Pro inscenaci jsme vybrali nejstarší verzi bez škrtů. Na jevišti jsme vytvořili svět, který se blíží moravskému bolu Viléma Mrštíka. Inscenace obnažuje životnost postav."
Vladimír Franz, hudba: "Maryša má v českém dramatu výsadní postavení jako Její Pastorkyň Leoše Janáčka v hudbě. Myslím, že by byla hanba rušit toto představení výraznou hudbou. Hra je natolik dobrá, že hudbu nevyžaduje. Zkomponoval jsem hudbu, která vytváří spojovací mezihry a komentuje co se stalo."
Jan Štěpánek, scéna: "Pět dějství si vyžádalo pět reálných prostorů, z nichž první je realistický a postupně jde scéna k citovému působení."
Jana Preková, kostýmy:
V hlavních rolích se představí: Josef Somr (Lízal), Vlasta Chramostová(Lízalka), Zuzana Stivínová/Jaromíra Mílová (Maryša), Jiří Štěpnička (Vávra), Petr Motloch (Francek), Věra Galatíková (Strouhalka) a další.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zprávy
VČD v příští sezóně uvede sedm premiér
Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd ...celý článek
Zemřela herečka Simona Postlerová
“Na jeviště jsem poprvé vstoupila v Národním divadle coby Hanička v Jiráskově LUCERNĚ” vzpomínala ...celý článek
Nová Spirála otevře na podzim
Prostor nabídne nejen unikátní kruhový sál s otočným jevištěm a sezením až pro osm set diváků, ale také přidan ...celý článek
Časopis 20 - sekce
HUDBA
Květnové koncerty ArtCafé představí směsici žánrů
Nejbližší koncerty ArtCafé nabídnou v Broumově během května vystoupení českých i zahraničních muzikantů. Jako celý článek
OPERA/ TANEC
Rok české hudby – Jan Kubelík
Legenda jménem Kubelík
Dokument o krásném uměleckém a lidském vztahu otce a syna – významného houslov celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Literární tipy 20. týden
Romantické hrady, Rýn a dívka jménem Lorelei
Hluboké údolí nejdůležitější evropské řeky je, kam oko dohlédn celý článek