zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Maryša -- moravské drama v Praze

Na scénu Národního divadla se opět vrací Maryša od Aloise a Viléma Mrštíkových. Drama bude uvedeno v premiéře dne 11. listopadu. Režisér J. A. Pitínský nastudoval tuto inscenaci v rámci cyklu Klasické drama 90. let devatenáctého století. Ke spolupráci si přizval osvědčený autorský tým: scénografa Jana Štěpánka, kostymérku Janu Prekovou a hudebního skladatele Vladimíra Franze.

"Od Žida nebo z konzumu", další nestárnoucí fráze, která se zapsala do slovníku zlidovělých frazeologií. Maryša, drama o pěti dějstvích, není postaveno na jednoduchosti této fráze, ale reflektuje osud ženy. Ta jedná zejména na základě vlivu vnějších okolností.
Maryša byla uvedena v české premiéře 9. května 1884 v Národním divadle. Původní text bratří Mrštíků je uložen v Moravskoslezském muzeu. Jak vlastně vznikal? Alois posílal své náčrty Vilémovi, který je doplňoval a upravoval. S uvedením tohoto dramatu se dlouho otálelo. Vznikala podezření, že surový osud Maryši nenajde své diváky, a proto se první předvedení konalo na zkoušku odpoledne jako lidové představení. F.X. Šalda objevil jedinečnost a význam tohoto díla. Maryša byla iscenována v Národním divadle v několika nastudováních. Roku 1900 režie Josef Šmat, 1908 Jaroslav Kvapil, 1923 Václav Vydra a dále roku 1933, 1943, 1948, 1954 a naposledy roku 1980.
Toto drama se vrací na scénu Národního divadla pro trvalý kontak mezi touto hrou a diváky, dále pro zajímavé herecké úkoly. K Maryše jednotliví protagonisté realizační skupiny:
Miloslav Klíma, dramaturgie: "Stojí za to se u Maryši na chvíli pozastavit, vždyť toto drama ovlivnilo inscenační vývoj v historii českého dramatu."
J.A. Pitínský, režisér: "Pro inscenaci jsme vybrali nejstarší verzi bez škrtů. Na jevišti jsme vytvořili svět, který se blíží moravskému bolu Viléma Mrštíka. Inscenace obnažuje životnost postav."
Vladimír Franz, hudba: "Maryša má v českém dramatu výsadní postavení jako Její Pastorkyň Leoše Janáčka v hudbě. Myslím, že by byla hanba rušit toto představení výraznou hudbou. Hra je natolik dobrá, že hudbu nevyžaduje. Zkomponoval jsem hudbu, která vytváří spojovací mezihry a komentuje co se stalo."
Jan Štěpánek, scéna: "Pět dějství si vyžádalo pět reálných prostorů, z nichž první je realistický a postupně jde scéna k citovému působení."
Jana Preková, kostýmy: "Askeze, to je základní kámen pro tvorbu kostýmů. Snažili jsme se o čistotu a strohost."
V hlavních rolích se představí: Josef Somr (Lízal), Vlasta Chramostová(Lízalka), Zuzana Stivínová/Jaromíra Mílová (Maryša), Jiří Štěpnička (Vávra), Petr Motloch (Francek), Věra Galatíková (Strouhalka) a další.

1.4.1999 15:53:39 | rubrika - Zprávy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zprávy

VČD v příští sezóně uvede sedm premiér

Dramaturgyně A. Zindulková Hlaváčková na zahajovací zkoušce

Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd ...celý článek


Zemřela herečka Simona Postlerová

Simona Postlerová (Zdroj: Divadlo na Vinohradech)

“Na jeviště jsem poprvé vstoupila v Národním divadle coby Hanička v Jiráskově LUCERNĚ” vzpomínala ...celý článek


Nová Spirála otevře na podzim

Nová Spirála stávající stav (Foto: Boys Play Nice)

Prostor nabídne nejen unikátní kruhový sál s otočným jevištěm a sezením až pro osm set diváků, ale také přidan ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Květnové koncerty ArtCafé představí směsici žánrů

James Harries (Foto: Marek Musil (Tranzistor2023)

Nejbližší koncerty ArtCafé nabídnou v Broumově během května vystoupení českých i zahraničních muzikantů. Jako celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 20. týden

Nezávislý maestro Andrea Camilleri

Romantické hrady, Rýn a dívka jménem Lorelei
Hluboké údolí nejdůležitější evropské řeky je, kam oko dohlédn celý článek

další články...