zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Destrukce: dramatizace knižní předlohy nebo divadelního pohledu?

Destrukce (Divadlo X10)

autor: archiv divadla   

zvětšit obrázek

Divadlo X10 uvádí od 25. února 2023 inscenaci DESTRUKCE. Knižní předlohu Stanislava Bilera pro divadlo upravil Ondřej Novotný. V režii Ondřeje Štefaňáka hrají Antonie Rašilovová, Lucie Roznětínská, Hynek Chmelař, Jan Bárta, Václav Marhold a Vojtěch Hrabák.

Román DESTRUKCE byl oceněný prestižní cenou Magnesia Litera 2022. Představuje třetí knihu sociologa a publicisty Stanislava Bilera (1982). Porota ocenila groteskní apokalyptičnost i humanistický přesah, stejně tak humor a schopnost literární hry. Inscenace Destrukce společně s předlohou nemoralizuje, nespadá k melancholii a uměřené estetické vážnosti, ale demonstrativně (se) předvádí, absurdně zacykluje a ironicky glosuje. Destrukce nenabízí rozřešení závažných environmentálních a politických otázek. Nabízí možnost se všemu, všem - a hlavně sobě - vysmát, a tím se dočasně osvobodit od každodenního hledání pevného občanského postoje i základního smyslu našeho života.
Realizační tým včetně hereckého obsazení je zcela kompaktní. Za sebou má několik projektů v Divadle X10 (např. inscenaci ÚSPĚCH). A tady je možná příčina toho, proč jsou scénické prostředky stejné. Jevištní řeč je u jednotlivých postav slitá, divák ani nemá možnost rozeznat o koho vlastně jde, i když se hovoří o učiteli, podnikateli ad.

Tento styl dramatizace může odkazovat na knižní předlohu. Divák může obdivovat herecké výkony, ale daná jednolitost postupně plyne a splývá v pomyslný šum. Byť se v hracím prostoru střídají herci a herečky tu s parukami, tu v jiných kostýmech, nebo i oblečeni do spodního prádla. Lijí po sobě barvu, tu mluví do mikrofonu. Schází po schodech z balkonu, používají kameru, která jejich živé snímání přenáší projektorem do prostoru. Buď na horizont nebo na plochy vzniklého scénického objektu. A podobně jako v inscenaci Úspěch, i tady se na jevišti zrodí buňka (kvádr) uzavřená ze všech čtyř stran (určitě přístupná ze zadní strany, aby divák neviděl). Do intimity daného prostoru proniká pouze oko kamery. Respektive vnitřní intimita je přenášená ven. Divák má možnost sledovat procesy vnitřních myšlenkových pochodů.
Z programu se dozvíme, že …. “Třicetiletý učitel odchází z města, které je příliš komplikované, anonymní a předražené. Svou duševní rovnováhu se pokouší najít v sousedském kolektivu malé obce, kde je podle jeho představ stále ještě jasná hranice mezi dobrem a zlem. Začíná učit ve třídě plné svéhlavých, smutných i zvídavých dětí. Ale co je má vlastně naučit, když se nám uspořádání světa rozpadá pod rukama, pole neplodí, studny vysychají a stěny školy i dalších budov nezadržitelně a nevyzpytatelně praskají? Idylický venkov už dávno není idylickým venkovem. Co má ještě vůbec smysl? Hrabat listí? Koupit si nové auto? Pedagogické vyhoření se mění v topornou existenciální krizi současného intelektuála. Jak z toho ven?”

Destrukce Divadla X10 může představovat destrukci divadelního pohledu a ztvárnění. A zda to má vůbec smysl? Případně jak z toho ven? To je skutečně na posouzení diváka. Zda se jedná o objevné režijní postupy a osobitý rukopis, to skutečně netuším.

Stanislav Biler: Destrukce
Úprava Ondřej Novotný; režie a scéna Ondřej Štefaňák; dramaturgie Lenka Havlíková; hudba Kryštof Blabla a kostýmy Matilda Tlolková.
Hrají: Antonie Rašilovová, Lucie Roznětínská, Hynek Chmelař, Jan Bárta, Václav Marhold a Vojtěch Hrabák.
Premiéra 24. února 2023, Divadlo X10.

www.divadlox10.cz

27.2.2023 18:02:03 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 17 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Recenze

Mefisto: bezvýznamná rozhodnutí s kořeny zla

Robert Mikluš (Mefisto)

Činohra Národního divadla Praha se vrací do Státní opery. Pod vedením režiséra Mariána Amslera vstupuje na jev ...celý článek



Časopis 17 - sekce

HUDBA

Mirai - Tomodachi

Přebal alba

Vychází očekávaná deska Tomodachi. Ta se přidává do katalogu kapely Mirai k platinově oceněným albům Konnichiw celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Fotografie Miloše Budíka v Praze

Vila Tugendhat ve fotografii Miloše Budíka

Muzeum města Prahy navazuje na výstavu Muzea města Brna Miloš Budík – Jsem fotograf, a představí hlavním celý článek

další články...