zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Radim Vizváry zpět ve Švandově divadle

Radim Vizváry

autor: Vojta Brtnický   

zvětšit obrázek

Od konce loňského roku se mají návštěvníci Švandova divadla možnost po delší době opět ponořit do světa tradiční i moderní pantomimy, vrátila se sem totiž oceňovaná inscenace Radima Vizváryho – Sólo. Dílo, za které tento přední představitel nonverbálního divadla získal před několika lety Cenu Thálie, neztrácí nic ze své přitažlivosti, jak naznačují i první vyprodané reprízy. Na smíchovské scéně vystupuje přibližně jednou měsíčně, nejbližší reprízy připadají na 22. únor a 18. březen.

Inscenace s prostým názvem Sólo je nejen přehlídkou interpretačního mistrovství Radima Vizváryho. Diváky zároveň seznamuje s různými podobami pantomimy od počátků tohoto žánru až po současnost. „Sólo jsem vytvořil jako procházku od romantické pantomimy k dnešku, jako jakousi encyklopedii stylů, ale ne s úmyslem diváky poučovat. Snažím se jim ukázat bohatství pantomimy a předat jim svou vlastní lásku k ní. Snad si mohou i díky této inscenaci udělat představu, co všechno dnes může pantomima obsáhnout a nabídnout, jak daleko se posunula od té zažité představy mima v pruhovaném tričku, který tahá neviditelné lano,“ uvažuje Radim Vizváry nad inscenací dnes.

V Sólu se diváci setkávají s reminiscencí na českého rodáka a „největšího z Pierotů“ Jeana Gaspara Debureaua, která nese ještě elegantní pečeť barokní taneční formy, s imaginární pantomimou 20. století z odkazu Marcela Marceaua nebo Ladislava Fialky, některé etudy pak vznikaly pod vedením Borise Hybnera, jehož žákem a přímým pokračovatelem Radim Vizváry je. Nechybí prvky grotesky a klaunérie, ale ani moderní technika pantomimy zapojující celé performerovo tělo, tzv. mime corporeal, stejně jako inspirace japonským tancem butó. I tradičním vzorům vdechl Vizváry v Sólu moderní pohybový výraz a s chirurgickou přesností dávkuje divákům už šest let hluboké dojetí i nezadržitelný smích.

„Pantomima, respektive mimické divadlo, umí oslovit i tou nejnáročnější formou, jestliže se jí chopí umělec, který svému oboru věří. Vizváry je bezpochyby největší osobnost soudobého mimického divadla, která obsáhne jak jeho současnost, tak i jeho klasický odkaz,“ napsala o inscenaci Sólo teatroložka Ladislava Petišková.

Radim Vizváry se Sólem odehrál víc než 100 repríz v desítkách českých divadel i na mnoha zahraničních festivalech, například v Izraeli nebo až na Kapverdách, představil je také na festivalu v Japonsku. Po covidové pauze se na sklonku loňského roku vrátil se svou sólovou tvorbou do Švandova divadla. Mezitím vytvořil celou řadu dalších inscenací, ať už autorských projektů nebo režií a choreografií. Ve svých sólových projektech i koprodukcích s různými soubory hledá pro pantomimu nová nosná témata, která mohou oslovit a dotknout se současného diváka, a také nové možnosti propojení techniky mimu s jinými žánry.

Pantomimu se mu již úspěšně podařilo spojit s iluzionistikou, s novým cirkusem a akrobacií, objektovým divadlem a v neposlední řadě také s novými technologiemi a multimédii, jak dokládá jeho současná tvorba v pozici uměleckého šéfa Laterny magiky v Národním divadle. Stále také vyučuje techniku mimu na katedře nonverbálního divadla HAMU, a to podle vlastní metodiky, kterou během let vytvořil, a je dramaturgem festivalů Mime Fest a Komedianti v ulicích.
„Propojování pantomimy s dalšími styly jsem nyní v autorské tvorbě trochu opustil a snažím se jít zpátky k ryzím kořenům,“ říká ke své aktuální sólové práci. „Naopak je teď pro mě výzvou minimalismus, postavit představení jen na lidském faktoru, bez zbytečných a velkolepých uměleckých prostředků. Vrátit se k podstatě.“



Termíny + vstupenky na www.svandovodivadlo.cz.

16.2.2023 10:02:16 Redakce | rubrika - Zveme ...

Časopis 18 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Zveme ...

Hádka o umění v divadle Reduta

Petr Kubes, Petr Bláha a Pavel Čeněk Vaculík (Obraz)

Slavná komedie Yasminy Rezy Obraz slaví 30 let. A nemohla si dopřát lepší oslavu než premiéru26. 4. 2024 od 19 ...celý článek


Slovácké divadlo uvede napínavé drama

Hostina dravců (Slovácké divadlo)

Slovácké divadlo v sobotu 27. 4. 2024 čeká další premiéra. Tentokrát se do čela inscenačního týmu postavil eme ...celý článek


Toyen - Všechny barvy samoty v Divadle Kolowrat

Milena Steinmasslová

„Toyen se mi už mnoho let vrací do myšlenek i do srdce…. je jako sen, stále vám uniká a brání se d ...celý článek


Multimediální dekonstrukce expedice na Blaník

Vizuál divadla DISK k inscenaci

3. května 2024 vstupuje do divadla DISK s autorským tutulem Až bude nejhůř studentstvo 3. ročníku Katedry alte ...celý článek


MdZ a FBM spojuje nový společný projekt EGBDF

EGBDF

Dvě významné zlínské kulturní instituce, Městské divadlo Zlín a Filharmonie Bohuslava Martinů představí jedine ...celý článek


VČD uvede premiéru hry Don Juan se vrací z války

Romana Chvalová a Dagmar Novotná

Předposlední novinku stávající sezóny uvede Východočeské divadlo o víkendu 4. a 5. května 2024 na velkém jeviš ...celý článek


VČD uvede derniéru hry Kdo se bojí Beatles

Romana Chvalová a Alexandr Postler

Pardubický soubor před rokem uvedl českou premiéru hry slovenského dramatika Viliama Klimáčka Kdo se bojí Beat ...celý článek


Gravity & Other Myths spojí nový cirkus s technologiemi

The Mirror (Foto: Andy Phillipson)

Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna ...celý článek


Maso Krůtí chystá inscenaci Recyclus Coitus

Členové souboru Maso Krůtí

Soubor Maso Krůtí, královny něžného punku, chystá na květen v Divadle NoD premiéru svého doposud největšího di ...celý článek



Časopis 18 - sekce

HUDBA

Ivan Hlas – 70

Ivan Hlas – Pramínek času

Ivan Hlas – Pramínek času
Muž mnoha profesí a jedna z legend české hudební scény Ivan Hlas se u příle celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Výtvarné tipy 19. týden

Věčný Egypt

Věčný Egypt: Dědictví
Tisíciletá historie africké země vepsaná do tamní architektury, nekropolí, řemesel i celý článek

další články...