Osudy Michala Slaného
Kořeny herce Michala Slaného, člena souboru Národního divadla Praha, sahají do města okurek, meruněk a vína – Znojma. Herectví vystudoval na brněnské JAMU u profesorů – Josefa Karlíka a Jany Hláváčkové, absolvoval roku 2000.
Během studií hostoval v některých divadlech. Poznal scénu v Pardubicích, Plzni a v Mostě. Jednu z největších zkušeností získal v Městském divadle Brno, kde účinkoval v muzikálech West Side Story (Bělas) a Svět plný andělů (Anděl). Pohostinsky v té době nastudoval v souboru Národního divadla Praha roli Sebastiana ve Večeru tříkrálovém.
Členem činohry Národního divadla je od roku 2001. Zahrál si tu Laerta v Shakespearově Hamletovi. V současné době ho mohou diváci vidět už v několika dalších rolích: kromě zmíněného Sebastiana v Shakespearově Večeru tříkrálovém hrál Ippolita v dramatizaci Dostojevského Idiota, Kristiána v adaptaci Vančurovy Markéty Lazarové, Jimmyho v Mastrosimoneho hře Jako naprostý šílenci, Hamleta II v Millerově hře Hamlet-stroj (projekt Bouda) a další shakespearovské postavy - v Komedii omylů Solinuse, v Mnoho povyku pro nic Borachia a v Romeovi a Julii Benvolia. Účinkuje v soukromé produkci Divadla Metro v inscenaci Carmen, Tanec mezi vejci a Škola pro ženy, v rámci Letních Shakespearovských slavností v inscenaci Král Lear.
Všechno se seběhlo náhodou. Jinak ve Znojmě jsem se sice narodil, ale poté jsme se přestěhovali do Brna. Odtamtud je už ke všem divadlům blíž.
Jak už jsem říkal – za vším je osud. Do Pardubic mě pozval režisér a tehdejší umělecký šéf Gustav Skála, v Plzni – potřebovali alternovat roli Raula v inscenaci Holka nebo kluk. Most – tam jsem po škole nastoupil do svého prvního angažmá.
Pro mě to byla doslova ztráta divadelního panictví. Poznal jsem, jak divadlo funguje doopravdy. Cítil jsem se tam velmi dobře a považuji to za štěstí. Jednak tam působí hodně mladých kolegů z JAMU a s nimi výborní herečtí bardi.
Opět osudově náhodná. Tehdejší umělecký šéf ND Josef Kovalčuk, působil v době mých studií jako děkan divadelní fakulty JAMU. Znal celý náš ročník. Sledoval naše inscenace v Martě. Po letech jsme se potkali díky Janě Janěkové ml., která již rok působila v angažmá ND. Svedla naše cesty dohromady. Pan Kovalčuk zhlédl jedno pražské představení, kde jsem účinkoval, poté mi nabídl první spolupráci ve Večeru tříkrálovém s režisérkou Enikö Eszenyi. Po premiéře následovalo stálé angažmá.
K první roli v ND jsem přistupoval s velkým respektem, který vyvolával nejen prostor Stavovského divadla, ale i kolegové, jež považuji za herecké osobnosti. Jako každý mladý herec, který měl možnost si zahrát na této scéně, tak i já jsem se musel poprat – se způsobem hraní, mluvením a pohybem na této scéně. Musím přiznat, že to nebylo jednoduché.
Daleko častěji jsem se chodil dívat mezi portály na práci starších kolegů. Bytostně jsem vnímal jejich způsob hraní a celkovou energii. Například výstupy pana Rösnera v roli Malvolia byl pro mě doslova „študýrkou“.
Osobně nerozděluji inscenace podle počtu repríz. Každé představení by měl herec odehrát naplno jako při premiéře, ale přiznám se, že u Hamleta-stroje, který se reprizoval po sobě – v sérii, tak došlo k rychlejšímu nabytí jistoty v roli. Daleko dříve jsme se začali jako postavy volně pohybovat, mohli jsme více improvizovat, což je pro mě to nejkrásnější. Vidět na jevišti svobodného herce, jak dokáže reagovat na nepředvídané situace a rozvine z toho další akce, to je to nejkrásnější.
Úžasně. S Honzou je nádherná práce. Dokáže improvizovat a přinášet nové a nové nápady. Při zkouškách jsme velmi experimentovali. Zkoušeli jsme, co všechno vydržíme. Během příprav došlo k našemu vzájemnému napojení, a to lidskému i hereckému. Doufám, že toto všechno diváci na jevišti vidí. Navíc jsme vrstevníci, což také sehrálo určitou roli.
Jimmy je teeneger. V době příprav jsem si tato léta připomněl návštěvou Laser Game centra, kde jsme s kolegou Dolanským strávili dobu u počítačových her. S podobnými lidmi, které ovlivňují počítače a média jako Jimmyho, se potkáváme. Skutečnost je prostě taková. V dnešní době jsou některý děcka hodně prázdný. Zkuste si například jít přes Riegrovy sady – spousta náctiletých, kteří se nuděj přes půl dne.
Pro mě je Jimmy postava, která má obrovský vývoj. Podle mě je to čistej kluk. Ke všemu přistupuje s upřímností, na což doplatí, neboť se nechává strhávat okolím. Kdyby měl plnohodnotné dětství, mohl by se jeho život ubírat jiným směrem. Kenny mu pomohl najít místo na slunci.
Dancairo sám o sobě podřízený není. K zlomu jeho povahy ho dostala láska ke Carmen. Zaškatulkování se obávám, neboť se dnes většinou obsazuje podle typu než podle toho, jaký kdo má herecký rejstřík, nebo co dokáže nebo by dokázal zahrát. Herec by měl zahrát zlýho, zamilovanýho, mladého či starýho. Herci i divákovi to umožňuje neustále poznávat a objevovat nové a v tom je to správné napětí.
Jak už jsem říkal, rád objevuji. Fascinující je pro mě fyzická proměna postavy spojená s emocemi.
V září mám premiéru v Plzni v muzikálu Pokrevní bratři, režisér Radek Baláž. Perličkou je, že čím jsem starší, tím hraji, čím dál mladší postavy. V tomto muzikálu budu dokonce hrát kluka od jeho sedmi let, v „Šílencích“ jsem patnáctiletý. To jsem zvědavý, kam až se dostanu.
V Národním divadle bude moje první premiéra v listopadu v Kolowratu. Velmi se těším na Pokoušení Václava Havla ve Stavovském divadle, kde budu v roli Tanečníka. Tanci se věnuji od šestnácti let a doufám, že budu na jevišti i stepovat.
Čert Vás vem…
Časopis 44 - rubriky
Články v rubrice - Rozhovory
Zřít do tmy s režisérem Adamem Svozilem
Tvorbu režiséra Adama Svozila sleduji už od jeho studií na DAMU, kdy jsem v divadle DISK viděla inscenaci souč ...celý článek
Časopis 44 - sekce
HUDBA
Skunk Anansie se vrací do Prahy
Po střechu naplněné Forum Karlín se pod jejich taktovkou otřásalo v základech. Teď se kapela Skunk Anansie po celý článek
OPERA/ TANEC
Spojené národy tance a Hamburský balet
Spojené národy tance: Japonsko
Japonský tanec je hrou symbolů, probouzí fantazii jak umělců, tak diváků. F celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Mezipatra 2024 - Queer osvobozuje
Festival Mezipatra každoročně představí kolem stovky českých i zahraničních filmů s LGBTQ+ tématy a jejich tvů celý článek