Poslušně hlásím …
autor: archiv
Do náročné bitvy se s koncem sezóny pustili v Městském divadle v Brně. Proti „nesmrtelný blbosti lidský“, rozhodli se postavit ostříleného stratéga Josefa Švejka.
Ovšem dostat tohoto proslulého vojáka na prkna, toť oříšek vskutku tvrdý. Vždyť při jeho rozlousknutí se nejednou řádně zapotily takové divadelní persóny jako E. F. Burian, Evžen Sokolovský, Jan Grossman, Jiří Frehár, Zdeněk Potužil, či Miloš Hynšt. Problematika jeho postavy spočívá především v tom, že s určitostí nelze pevně říci, kdo to Švejk vlastně je, jaký má charakter. Navíc Josef Lada vtiskl do našich představ jeho podobu tak výrazně, že žádný z interpretů si proti němu netroufá pevně postavit svoji koncepci.
Režisér Stanislav Moša vědom si těchto úskalí, odjel nejprve „trénovat“ do Itálie, Německa a Chorvatska, aby pak v české premiéře obsadil též svoji domovskou scénu v Brně. Na žižkovské předměstí plné pražských „Pepíků“ dotlačí skupinka ochotníků rozvrzanou hereckou káru a za melodií známých evergreenů pavlačového harmonikáře (výborně hrající Jan Tesař j.h.) začíná představení, jenž ve svém důsledku dosáhne světového ohlasu. V kabaretních prostřizích putujeme spolu s „Dobrým vojákem“ všemi klíčovými situacemi, jsme svědky nejedné jeho životní epizody, s radostí sledujeme, kterak předstíranou blbostí systematicky likviduje hlupáky skutečné, a s chutí nasloucháme plejádě anekdot, historek a životních moudrostí, tak jak je známe z Haškova románu. Škoda jen, že inscenace je doslova zahuštěna množstvím laciných fórků a prvoplánových gagových situací.
Z hereckých výkonů stojí za zmínku Ladislav Kolář coby Profesor, Lékař, feldkurát Katz, Strážmistr, Baloun a Trestanec, jenž byl nesmírně proměnlivý, všechny tyto figury dokázal vzájemně odlišit a i přes značnou dávku karikatury v nich zachovat cosi příjemně lidského, a Stano Slovák (Hlásný, Blázen, Šikovatel, Vaněk, Trestanec) - ten opět prokázal svoji nesmírnou vnitřní energii a pohybovou kreativitu. Pohyb je silnou stránkou celého souboru, s přispěním Vladimíra Kloubka to všichni účinkující znovu potvrdili.
V titulní roli se publiku na působivé scéně z dílny Emila Konečného představil Zdeněk Junák (altrnuje Erik Pardus). Jeho neustále se pitomě usmívající Švejk se stal filozofujícím mudrlantem, jenž nezůstal pranic dlužen svému heslu „To chce klid!“ Tím ovšem značně nabourával již tak dost rozvleklý rytmus celého představení.
Zkrátka a dobře, Švejkova skořápka zůstala přes veškeré snahy opět nerozlousknutá.
„Inu, von život lidskej je tak složitej, že samotnej život člověka je proti tomu hadr.“
Městské divadlo Brno - Švejk; dle románu Jaroslava Haška Osudy dobrého vojáka Švejka; dramatizace a režie Stanislav Moša; výprava Stanislav Konečný; kostýmy Andrea Kučerová; choreografie Vladimír Kloubek j.h.; dramaturgie Tomáš Steiner j.h.; hrají: Zdeněk Junák nebo Erik Pardus, Eva Jelínková, Ladislav Kolář, Ján Jackuliak, Pavel Kunert, Alan Novotný, Pavla Ptáčková či Ivana Vaňková, Radka Coufalová nebo Helena Dvořáková, Jiří Tomek, Igor Ondříček a Petr Štěpán, Josef Jurásek nebo Hartmun Krug, Karel Mišurec nebo Jan Mazák j.h., Jan Apolenář a další. Česká premiéra 17. a 18. května 2003.
Časopis 44 - rubriky
Časopis 44 - sekce
HUDBA
Festival Prague Sounds 2024
Velká světová jména jazzu, soudobé vokální hudby, alternativního hip hopu i world music na pomezí s klasikou, celý článek
OPERA/ TANEC
FOK tradičně zahrají Mou vlast pro republiku
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK oslaví Den vzniku samostatného československého státu 28. října 2024 trad celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Zlatá šedesátá: Miroslav Ondříček
Zlatá šedesátá: Miroslav Ondříček
Portrét světově proslulého kameramana a blízkého spolupracovníka Miloše F celý článek