Jakub Hrůša září v londýnské Královské opeře

autor: archiv
zvětšit obrázekČeský dirigent Jakub Hrůša, který nastoupí v září 2025 oficiálně do nové pozice hudebního ředitele Královské opery Covent Garden, řídil premiéru Janáčkovy opery s fenomenálním úspěchem. Jakub Hrůša nastudoval v lednu 2025 obnovenou inscenaci opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa, která je v zahraničí uváděna pod názvem Jenůfa. Hlavní role ztvárňují Corinne Winters (Jenůfa), Karita Mattila (Kostelnička), Nicky Spence (Laca) a Thomas Atkins (Števa).
Jenůfa se uvádí v obnovené inscenaci Clause Gutha z roku 2021, která získala cenu Olivier Award v kategorii Nejlepší nová operní produkce. Její obnovená premiéra proběhla 15. ledna a setkala se s nebývale pozitivním ohlasem kritiků. Recenze ve vzácné shodně potvrzují správnost volby Jakuba Hrůši na post hudebního ředitele Královské opery a předvídají úspěšné působení českého dirigenta v operním domě, který patří k nejprestižnějším na světě.
Odborná veřejnost se shodla na pozitivním hodnocení hudebního nastudování jednomyslně, což nebývá obvyklé. Média jako The Times, The Financial Times, Bachtrack nebo Music OMH využila dokonce maximální – pětihvězdičkové ohodnocení uměleckého výkonu.
The Times (5 *****)
Jakub Hrůša diriguje Janáčka s nezpochybnitelnou suverenitou
„Co je tentokrát jiné oproti dřívějšímu nastudování, je bezkonkurenční dirigování Jakuba Hrůši. To je jen dobře, protože se má stát hudebním ředitelem Královské opery. A nepřekvapí to nikoho, kdo ho slyšel dirigovat českou hudbu na koncertě.“
The Financial Times (5 *****)
Pět hvězdiček pro Její pastorkyni v Královské opeře - tlakový hrnec emocí
„Silná inscenace naznačuje, že nastupující hudební ředitel Jakub Hrůša by se mohl stát dominantním interpretem Janáčka…Jakub Hrůša je hlavním důvodem, proč bylo toto oživení Jenůfy intenzivnější, než byla původní inscenace ohodnocená cenou The Olivier Award v roce 2021…“
The Telegraph (4****)
Jenůfa: nová hvězda oslňuje v přesvědčivé inscenaci Královské opery
„Klíčovým pro tuto produkci je angažování dirigenta Jakuba Hrůši a je příhodné, že se jako nastupující hudební ředitel Královské opery poprvé představil právě v českém repertoáru. Jeho způsob práce s partiturou je mimořádně citlivý, zvuky zaoblené a tvarované, bez hran, které v tomto případě někteří dirigenti vnucují. Vášnivá předehra druhého dějství oplývala velkým zvukem a orchestr hrál skvěle, zejména naléhavé bylo expresivní houslové sólo Vasko Vasileva. Hudebně i dramaturgicky je toto představení dobrým znamením pro budoucnost Královské opery.“
Časopis 07 - rubriky
Časopis 07 - sekce
DIVADLO
GRAND Festival smíchu 2025 ovládla komedie Škola žen

V úterý 28. ledna byly ve Východočeském divadle vyhlášeny výsledky jubilejního 25. ročníku GRAND Festivalu smí celý článek
HUDBA
Petr Muk: Vteřina věčnosti

Jeden z nejvýraznějších zpěváků, skladatelů a textařů domácí popové scény. Zakladatel a frontman skupin Oceán celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Robert Duvall jako country zpěvák

Něžné milosti
Své úsilí o slávu vzdal, teď musí zabojovat o vlastní důstojnost., za jehož ztvárnění získal celý článek