zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Labutí jezero po anglicku

Labutí jezero  (Královský balet v Londýně)

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Do reálného historické času je poněkud neobvykle zasazeno „Labutí jezero“ v produkci Královského baletu v Londýně (choreografie Frederick Ashton, režie Anthony Dowell, 1987 obnoveno 2000)). Místo neurčitého pohádkového prostředí je zde carský dvůr v 19. století, v době života Čajkovského. Muži v uniformách carských oficírů a kadetů i sám princ odlišený jen znamením hvězdy, dámy v polodlouhých šatech s prvky ruského kroje, venkovské dívky s čelenkami a chlapci v rubáškách, beranicích a holinách. Carskou ruskou atmosféru podtrhuje kulisa kované zlaté brány - připomíná vstup do Zimního paláce - a barevné světelné girlandy.

Zatímco prostředí paláce je konkretizováno, svět labutí okolo jezera zůstává čistě pohádkový vybudovaný hlavně nasvícením, modrou plochou, v pozadí obrysy ruin kaple. Labutě mají polodlouhé šaty nepatrně krémového odstínu, mladé labutě ještě černé sukně, Rodtbart se představí v podobě sovy s péřovými křídly, pouze Odetta tančí v tradičním „labutím“ kostýmu, v bílém tutu (výprava Yolanda Sonnabend, světelný design Mark Henderson).

V choreografii vychází Ashton z klasického pojetí Lva Ivanova a Maria Petipy – drží se všech ikonických pasáží, které by patrně diváci nebyli ochotni postrádat v žádné jakkoliv experimentální verzi, ale dodává mnoho nového především ve sborových úsecích. Ve všeobecné taneční vřavě při oslavách v prvním aktu prosvítá v tancích venkovanů ruský folklór – gesta vypůjčená z kozáčka, tanec se stuhami a májkou.

Princ Siegfried (Matthew Golding) si zpočátku příliš nezatančí, více hraje - nejdříve povýšeného aristokrata, kterého se nic netýká a žádná přítomná žena ho nezajímá, posléze zasaženého city, láskou i bolestí. Všechny dvořany i diváky strhne v prvním aktu brilantní pas de trois (Francesca Hayward, Yuhui Choe a Alexandr Campbell), výraz životní radosti.

Nejen na dvoře během reje kadetů a dvorních dam ale především v jezerních scénách s labutěmi rozkládá choreograf pravidelné řady sboristů a přetváří je v jiné geometrické útvary nebo proměnlivé formace – např. paralelní linie s hranou scény, neobyčejně působí labutě „letící“v trojúhelníku proti auditoriu.

Hlavním mottem je i zde hrdinovo hledání vlastní cesty, lidské dozrávání. Herectví, pantomimické komunikaci mezi postavami je v inscenaci věnován podstatně větší prostor než bývá zvykem, pomíjí se však nějaké psychologizování. Na druhé straně nebyli by to ani Angličané, kdyby tu chyběl humor – nejen v až naturalistických vyobrazeních podroušených oficírů a rádců ale i v roztomilých scénkách s malými holčičkami, již skvělými tanečnicemi, obdivovatelkami prince, z nichž jedna mu skočí přímo do náruče.

Hraní není ušetřen ani středobod celého představení, kvůli němuž mnozí do divadla chodí (přirozeně v Královském baletu mají další podobně kvalitní sólisty a sbor) Odetta – Odilie - Natalia Osipova. O tom, jak tato primabalerína tančí nelze dost dobře psát nebo mluvit, to je třeba vidět. Na rozdíl od „labutí“ poletujících nad ruskými jezery (např. v lednové přenosu Labutího jezera Světlana Zacharova) zde představuje Natália Osipová ženu a nikoliv labuť. Přes svou křehkost je jaksi pevnější, razantnější, fyzičtější, její trup se prohýbá a paže protínají vzduch ve stejně dech beroucích křivkách, i když se opakovaně zastaví ve výdrži - v póze „letícího ptáka“. Možná právě tato nenásilná lidská forma je tím, co je na její „labuti“ obzvlášť fascinující. Jako Odílie představuje zcela opačný „arogantní“ styl - je dynamická, sebevědomá, prodloužená ruka čaroděje Rodtbarta našeptávajícího jí stále, jak nejlépe manipulovat Princem.

V kritickém momentě ve třetím aktu, poté co Siegfried pochopí, jak se zmýlil, když v omámení slíbil Odílii manželství, si scénografie pohrává s několika efekty – blesky, hromy a oblaky rudého dýmu jako v pekle. V závěru zmate diváky vizí obou milenců unášených na vlně – má to být symbol přetrvávání jejich lásky na věčnosti – nebo nemohli to přece jen nakonec přežít?

Představení „Labutího jezera“ v podání Královského baletu v Londýně, přenášené do kin z londýnské Royal Opera House 17. března 2015, vyvedlo jemně a ohleduplně diváky - určitě alespoň u nás - ze zaběhnutých stereotypů a představ o tom, jak má vypadat. Možná nebudou s něčím souhlasit, budou se v něčem cítit zklamáni, ale nemohou mu upřít nápadité experimentování s vizualitou, která je stejně dobrým rámcem pro taneční mistrovství Natálie Osipové, Matthew Goldinga a dalších jako běžný pohádkový design.

V Londýně potrvá filmová baletní sezóna poněkud déle než v Moskvě a posledním přímým přenosem bude 5. května „Marná opatrnost“ v choreografii Fredericka Ashtona.

30.3.2015 16:03:55 Helena Kozlová | rubrika - Recenze

Časopis 07 (2015) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Recenze

Spectaculare - W Memorabilia

W Memorabilia - Linda Kapetanea

"Ideový záměr" festivalu Spectaculare - propojování různých forem - hudby, vizuálního umění atd. byl výstižně ...celý článek


Ikonický Otello José Cura vybudil zbytek ansámblu k maximálním výkonům!

Otello (J. Cura) / Foto: H. Smejkalová

Když se vám podaří získat světoznámého pěvce pro roli, ve které je už osmnáct let považován za absolutní světo ...celý článek


Morávkova Kouzelná flétna je „fantasy“ pastvou pro oči

Jana Sibera jako Královna noci  (Foto: Hana Smejkalová)

Jana Sibera jako Královna noci předvedla nejlepší výkon večera! Na dobových kostýmech a výtvarném pojetí scény ...celý článek



Časopis 07 - sekce

HUDBA

Klub Fléda v roce 2015

Klub Fléda

Brněnský klub FLÉDA pokračuje v sérii změn a vylepšení, které nastartoval v loňské sezóně. Plány klubu zahrnuj celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Fenomén Underground: Věčná Ječná

Manželé Němcovi dokázali svůj velký pražský byt otevřít všem, kteří o to stáli. Vytvořili místo, které souvise celý článek

další články...