zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Zkrocení zlé ženy v Národním divadle

Zkrocení zlé ženy (Foto R. Sejkot)

  

Balet Národního divadla uvede 27. a 28. února 2003 premiéru Zkrocení zlé ženy. Poprvé v celé historii tak bude na naší první scéně uvedeno dílo jedné z největších choreografických postav dvacátého století, uměleckého šéfa Stuttgartského baletu Johna Cranka (1927-1973). Hudbu složil Kurt-Heinz Stolze na motivy Domenica Scarlattiho. Balet ND připravuje tuto inscenaci pod vedením zahraničních asistentů choreografie Jane Bourne a Ivana Cavallariho. V roli Petruchia se v několika alternacích představí Alexander Katsapov, Filip Veverka a Lubor Kvaček. Kateřinu budou střídavě tančit Tereza Podařilová, Zuzana Susová a Andrea Kramešová.

Libreto baletu podle Shakespearova dramatu upravil zjednodušením literární předlohy choreograf John Cranko. Tento světoznámý choreograf a novátor baletu pozvedl taneční vyjádření tak, že změnil celou strukturu baletu. Byl duchovním otcem mnoha vynikajících tanečníků i choreografů, např. i Jiří Kylián tančil v jeho souboru. John Cranko zemřel předčasně a nečekaně v Dublinu v roce 1973.
Na přípravě baletního představení se podílela vytvořením scény a kostýmů Elisabeth Dalton, výtvarnice, která osobně pracovala s Johnem Crankem a navrhla i výpravu k jeho Romeovi a Julii.
Asistentkou choreografie je Jane Bourne, choreoložka Stuttgartského baletu, která byla pověřena záznamem repertoáru Crankových baletů pomocí Benesh notace. Mimo to pracovala na mnoha prestižních světových scénách. V tanečním světě je více známa Labanova notace, která je ale pro svoji složitost záznamu i „čtení“ poměrně málo rozšířena a není proto vhodná pro denní záznamy. Benesh notace je jednodušší, zřetelnější a vizuální, protože se zaznamenává přímo na notovém papíru současně s hudbou.Videozáznamy dnes už usnadnily, zrychlily a zpřesnily možnost zaznamenání tance a detailního pohybu. Ale i tak má většina „velkých“ baletních souborů svého choreologa.

Zkrocení zlé ženy je v ND uváděno po prvé. Je to představení velmi náročné technicky, protože všechna gesta a pohyby musí být natolik čitelné, aby divák mohl sledovat posun děje. Je velmi důležité správné vybalancování a odstínění jemnosti míry humoru, vtipu i expresivnosti. Mimo choreografa jsou to právě tanečníci, kteří to vše musí umět udržet v rovnováze.

25.2.2003 Eva Kulhánková | rubrika - Zprávy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Bastard (Městské divadlo Brno)

Články v rubrice - Zprávy

Novinky z Institutu Pavla Šmoka

Luboš Ogoun (Foto: Institut Pavla Šmoka)

V Institutu Pavla Šmoka (IPŠ) v Braníku je i v roce 2024 zpřístupněna videotéka se studovnou s archivem tiskov ...celý článek


FOK zveřejnil program jubilejní 90. sezóny

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK zahájí 90. sezónu provedením monumentální Symfonie tisíců Gustava Mahlera ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

Tři mušketýři: A nikdy nezapři sám sebe

Tři mušketýři (Městské divadlo Zlín)

Městské divadlo Zlín uvádí od dubna 2024 nadčasový romantický příběh TŘI MUŠKETÝŘI. Tento titul se na českých celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Literární tipy 21. týden

Hercule Poirot a Agatha Christie

Kafka (1/6)
Jeden z největších spisovatelů 20. století ve víru tvorby, lásky i vnitřních démonů. Premiéra s celý článek

další články...