Filmové zpracování opery Orfeus a Eurydika
autor: Česká televize
zvětšit obrázekOrfeus a Eurydika
Filmové zpracování opery Ch. W. Glucka s americkým kontratenoristou B. Mehtou v hlavní roli (2014). Dále účinkují: E. Liebau, R. Mühlemannová, Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704. Dirigent V. Luks. Kamera J. Malíř. Scénář a režie O. Havelka (V italském znění s titulky). Německý klasicistní skladatel Christoph Willibald Gluck (1714–1787) byl významným reformátorem opery, do níž dokázal včlenit emoce a melodickou vroucnost. Dokladem toho je opera Orfeus a Eurydika, která měla premiéru ve Vídni roku 1762. Tvůrci zpracovali nesmrtelný mýtus o nekonečné lásce, ale v jejich podání je tak silná, že dokáže přivést milovanou Euridyku zpět do pozemského života. V roce 2014 vznikla filmová adaptace opery v prostředí unikátního barokního divadla v Českém Krumlově, mimochodem jednoho ze dvou dochovaných na světě (to druhé se nachází v Stokholmu), architektonické barokní perle s originální a funkční mašinérií, dekoracemi, kostýmy a rekvizitami.
Operu nastudovali a naplnili skvělými interpretačními výkony protagonisté. V titulní roli Orefa vynikl kontratenor Bejun Mehta, americký pěvec a příbuzný známého dirigenta. V Gluckově době tuto roli zpíval kastrát a to je také důvod, proč řada oper z tohoto období nebyla dlouho uváděna, než se objevila technika kontratenorů, kteří zpívají vlastně falzetem a dokáží náročné party interpretovat. Eurydika a Amor jsou další dvě sólové role zpodobněné Evou Liebau a Regulou Mühlemannovou. Nezaměnitelný je vynikající výkon českých souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704, za řízení Václava Lukse. Z těchto komponent vytvořil opravdový hudební skvost režisér Ondřej Havelka (operní režii tento milovník počátků jazzu vystudoval). Tvůrci míří na současného diváka nejen překrásnou hudbou, ale také silným, nadčasovým příběhem. Pro aktualizaci historického díla do současnosti však nevolili vnější prostředky, jako jsou současné kostýmy a dekorace, ale vnitřní, kdy využili možnost ztvárnit nečekaně živoucí monology a dialogy postav opery současnými hereckými postupy, a to v typických situacích, které všichni dobře známe.
Vysílání: 03.8., 00.05 hod., ČT art
Časopis 25 - rubriky
Články v rubrice - Z éteru
Libuše Domanínská – 100 let
Jen ve zpěvu
Medailon světoznámé operní pěvkyně Libuše Domanínské, která svůj umělecký život spojila předev ...celý článek
Legendární salcburská Traviata
Legendární salcburská Traviata
Slavná inscenace režiséra Willyho Deckera nejznámější Verdiho opery na Salcb ...celý článek
Jonas Kaufmann v hlavní roli snové opery
E. W. Korngold: Mrtvé město
Hvězdný tenorista Jonas Kaufmann v hlavní roli snové opery o třech dějstvích po ...celý článek
Česká filharmonie Open air 2024
Česká filharmonie Open air 2024
Přímý přenos oblíbeného koncertu pod širým nebem z pražského Hradčanského n ...celý článek
Časopis 25 - sekce
DIVADLO
Cenu Marka Ravenhilla získal Adam Svozil
Inscenace textu Autorka skotské dramatičky Elly Hickson uváděná v Jihočeském divadle v režii Adama Svozila zís celý článek
HUDBA
Prague Quiet Music Festival zve na exkurzi do světa tiché hudby
Hlavním hostem 4. ročníku Prague Quiet Music Festivalu bude asamisimasa, přední norský soubor specializující s celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Dokument Špion v FBI
Špion v FBI
Robert Hanssen je zdánlivě rodinný typ, oddaný katolík a kariérní agent FBI. Přitom zradí důvěr celý článek