Chopin a Sandová: Milostné preludium
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekProART Company uvede k patnáctiletému výročí svého působení novou premiéru pod názvem Chopin a Sandová: Milostné preludium. V titulních rolích se představí herečka Zuzana Bydžovská, tanečník Martin Dvořák a klavírista Kostiantyn Tyshko. První představení se uskuteční ve Werichově vile v Praze 21. března 2020. V Brně bude uveden projekt v květnu a červnu ve Vile Tugendhat. Pro Zuzanu Bydžovskou jde po delším čase o novou divadelní roli.
Multižánrová inscenace reflektující osudy polského skladatele Fryderyka Chopina a francouzské spisovatelky George Sandové, jejichž bouřlivý vztah poznamenal dílo i životy obou z nich.
Fryderyk Chopin a George Sandová – dva fenomény uměleckého romantismu. Polský skladatel prožil převážnou část svého tvůrčího života ve Francii, kde se seznámil s francouzskou spisovatelkou a feministkou George Sand (často přechýlenou Sandovou). Jejich nevyvážený a emocemi nabitý vztah dokumentuje řada dopisů především Sandové Chopinovi, z nichž vychází i autorský text naší inscenace. Její forma však není výslovně dramatická. Jde o propojení všech Chopinových preludií a jevištního monologu Sandové o vztahu k Chopinovi. Oba dva jsou na jevišti přítomni, ale za celou dobu se nesetkají. Na jevišti se setkávají tři žánrově nesourodé osobnosti – herečka, tanečník a hudebník, aby vedly „vzájemný monolog“.
Tento scénický koncept vychází z prostoru, kde má být projekt uváděn – v brněnské Vile Tugendhat a v pražské Werichove vile. Dvoučlenný skleněný pokoj Tugendhat i půdní prostor Werichova domu nabízí toto netradiční pojetí rozdělených interpretů Chopina a Sandové tak, aby divákova pozornost a smysly zůstaly napnuty po celou dobu představení.
Zatímco Sandová (žena ve zralém věku) na život s Chopinem vzpomíná způsobem „hraných dopisů“, Chopin je zde zpřítomněn postavou tanečníka, který reaguje současnou taneční a pohybovou formou na hudbu i text. Projekt dává netradiční příležitost herečce, která je nucena hrát beze slov na pozadí asi 45 minut hudby. Oba představitelé jsou vrženi do hracího prostoru, který je vymezen pouze hudbou 26 Chopinových preludií a kratších monologů Sandové, která komentuje jejich vzájemný vztah na pozadí historických události. Inscenace je ve své formě nevyhraněná. Nejedná se ani o drama, ani o taneční představení, ani o koncert. Jde o všechny tyto formy současně vyžadující bezprostřední kontakt s divákem.
Inscenace stojí i padá na osobnostech exkluzivních interpretů a současně tvůrců – režiséra, autora textu a tanečníka Martina Dvořáka, herečky Zuzany Bydžovské a klavíristy Kostiantyna Tyshka.
TIP!
Časopis 22 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Bubeníček International Ballet Gala
Významný sólista a choreograf Jiří Bubeníček pořádá v Praze slavnostní galavečer s názvem Bubeníček Internatio ...celý článek
Časopis 22 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 22. týden
Písničky Vinohradských
Zpívají herci Divadla na Vinohradech: J. Hanzlík, P. Haničinec, M. Stropnický, G. Vr celý článek
HUDBA
Hudební tipy 22. týden
Ikony Kamila Střihavky
Lucie Bílá hostem v hudebním cyklu věnovaném osobnostem české scény, které se nesmaz celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Sladké hry minulého leta Juraje Herze
Sladké hry minulého leta
Toužila vzlétnout ke slunci, a přitom sama zářila mnohem víc. Slovenský film podle celý článek