Brittenova opera spojí v Národním divadle malé hudebníky s velkými
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekNárodní divadlo oslaví 80. let spolupráce s Kühnovým dětským sborem společným uvedením opery Benjamina Brittena Noemova potopa. S Orchestrem Národního divadla rozšířeným o studenty Pražské konzervatoře a Gymnázia a Hudební školy hl. m. Prahy dílo nastudoval dirigent David Švec. Rolí Noema, Noemovy ženy a Hlasu Božího se ujali Miloš Horák, Kateřina Jalovcová a Ivo Hrachovec. Postavy Noemových dětí Šema, Chama a Jafeta a jejich manželek ztvární členové Kühnova dětského sboru. Národní divadlo uvede dílo v pražské premiéře v neděli 2. října 2016 od 19:00 hod. Operu zaznamená Český rozhlas.
Přijďte si zazpívat do Národního divadla. Každý návštěvník dostane text hymnických částí opery a má možnost se přidat k protagonistům na scéně. Opera je zároveň oslavou 80. výročí spolupráce ND a Kühnova dětského sboru. Budeme mít možnost zažít netradiční orchestr obohacený o žáky konzervatoře a hudebního gymnázia. Uslyšíme netradiční hudební nástroje jako větrostroj, hrnečky, ruční zvonečky nebo smirkový papír. ND slibuje zajímavou scénickou, zvukovou i světelnou podívanou.
„V historii Národního divadla nenajdeme srovnatelný příklad jiné instituce, která by po tak dlouhou dobu byla jeho stálým uměleckým partnerem. Osm desetiletí spolupráce dětského sboru s velkou divadelní scénou je mimořádným fenoménem nejen v rámci české kultury, ale i v celosvětovém měřítku,“ říká k slavnostnímu uvedení Noemovy potopy ředitel Národního divadla prof. Jan Burian.
Brittenova opera o věrném Noemovi, který uposlechne výzvu Hospodina a postaví archu, v níž se spolu se svou rodinou a mnoha zvířaty zachrání před ničivou potopou, v sobě snoubí nadsázku, vtip a hravost s poezií a působivou imaginací. Přes svůj nevelký rozsah vyžaduje rozsáhlý provozovací aparát, na němž se podílejí dospělí i dětští zpěváci a profesionální i amatérští hráči. Připravované koncertní uvedení zažijí diváci v režijní koncepci Magdaleny Švecové se světelným designem Jan Komárka.
„Diváci jistě přivítají zajímavé a u nás málo známé operní dílo jednoho z největších skladatelů 20. století. Autor podmanivým hudebním ztvárněním tlumočí text anglické duchovní hry z 16. století, který upoutá svým prostým a jadrným jazykem, pohledem na svět a životní filosofií. Současného posluchače proto jistě obohatí nejen svou hudební krásou a poezií, ale i hlubokým poselstvím, vírou v obrodu člověka a světa,“ uvádí umělecký ředitel a sbormistr Kühnova dětského sboru Jiří Chvála.
Dílo britského skladatele Benjamina Brittena se na pražských operních scénách objevuje pravidelně. V roce 2009 s úspěchem uvedla Státní opera Smrt v Benátkách v hudebním nastudování Hilaryho Griffithse a v režii Yoshi Oidy a před čtyřmi lety představilo Národní divadlo Glorianu pod taktovkou Zbyňka Müllera a v režii Jiřího Heřmana.
„Několikrát nás při přípravě napadlo, do jaké míry Britten pouze vypráví historickou událost a do jaké míry naopak chce tím množstvím bicích nástrojů a trubek troubících na poplach probudit současnou lhostejnou společnost, aby uposlechla varování a nesměřovala stejným směrem jako zkažení lidé za časů Noemových. Přesto se však domnívám, že hlavním poselstvím by neměl být smutek nad zkažeností světa ani strach před další potopou. Jde spíše o probuzení naší touhy být lepšími lidmi,“ uzavírá dirigent David Švec.
www.narodni-divadlo.cz
Časopis 44 - rubriky
Časopis 44 - sekce
DIVADLO
Zábradlí uvádí inscenaci napsanou umělou inteligencí
V pátek 8. listopadu 2024 uvede Divadlo Na zábradlí svou první premiéru této divadelní sezony. Scéna, která v celý článek
HUDBA
Miloslav König vydává nové sólové album Hedvábí
Herec a zpěvák Miloslav König, čerstvý držitel Ceny Thálie za nejlepší mužský herecký výkon, patří k nejvýrazn celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Literární tipy 45. týden
Příběhy rukopisů: Alenka v říší divů Lewise Carrolla (1/4)Alenka inspiruje umělce už přes sto padesát let R celý článek