Film Ejzenštejn v Guanajuatu
autor: Z webu
zvětšit obrázekSlavnostní premiéra filmu Ejzenštejn v Guanajuatu režiséra Petera Greenawaye se uskuteční 6. listopadu 2015 v pražském kině Lucerna, v rámci Queer filmového festivalu Mezipatra. Následně budou moci diváci snímek vidět v dalších klubových kinech po celé České republice od 12. listopadu.
Film zachycuje vrcholně stylizovanou formou reálné události ze života klasika světové kinematografie, a dává tak nahlédnout do deseti dní, které Ejzenštejna trvale ovlivnily a v nichž prožil zásadní osobní transformaci („deset dní, které otřásly Ejzenštejnem“). Greenaway ve svém filmu akcentuje především osobní rovinu – Sergej Ejzenštejn musí rezignovat na tvůrčí ambice, aby ve svých Kristových letech našel sám sebe jako člověka, který si prošel coming outem, přišel o panictví a zamiloval se.
Snímek popisuje cestu Ejzenštejna do Mexika, kde hodlá za americké peníze natočit snímek Ať žije Mexiko!. Děj se odehrává na vrcholu jeho tvůrčích sil, v roce 1931, během pobytu ve městě Guanajuato. Role Ejzenštejnova průvodce se ujímá místní učitel Palomino Cañedo. Ten mu dá na vlastní kůži zažít úzké propojení dvou základních principů lidské existence, lásky a smrti, které jsou reprezentovány principy eros a thanatos.
Ejzenštejn tehdy svůj plánovaný snímek nedokončil, a protože byl jeho velkou devízou zejména střih, kladl na střihovou skladbu důraz i Peter Greenaway, jak sám uvádí: „Rychle sestříhané sekvence ilustrují filmařovu občas manickou touhu, pomalejší pak vystihují patos. Díky kameramanovi Reinierovi van Brummelenovi je snímek plný odkazů jednak ke statické fotografii, ale i umělcům jako Muybridge a Ansel Adams, kteří se snažili zachytit pohyb. Skokové střihy mají za úkol zdůraznit diskontinuitu.“
Dramaturg AČFK, Jan Jílek, charakterizoval Ejzenštejna v Guanajuatu následujícími slovy: „Greenaway natočil film naprosto nepodobný čemukoliv, co v současné době můžete v kinech potkat. Film, který by miloval i Sergej Ejzenštejn, kdyby měl možnost jej vidět, je natočen v duchu jeho radikálních názorů, nejedná se však o didaktické dílo, ale naopak o velmi živou strukturu naplněnou významy, citacemi a atrakcemi, přesně v duchu jeho známých snímků minulosti.“
Peter Greenaway se narodil v roce 1942 ve Walesu. Původně studoval malířství, s filmem začal v roce 1966. Měl několik multimediálních výstav po celém světě – v Benátkách, Barceloně, Rotterdamu, Paříži, Amsterda¬mu, Vídni, Miláně nebo New Yorku. Spolupracoval také s několika skladateli včetně Johna Cage, Philipa Glasse nebo Davida Langa. Jeho snímky jsou pravidelně no¬minovány do soutěžních sekcí na festivalech v Cannes, Benátkách nebo v Berlíně. Vydal několik knih a tvoří také pro divadlo a operu.
Časopis 38 - rubriky
Články v rubrice - Festivaly
Festival Den architektury zveřejňuje kompletní program
Nabitý zdarma přístupný program nejen pro milovníky architektury ve více než 120 městech a obcích po celé Česk ...celý článek
Časopis 38 - sekce
DIVADLO
Divadelní tipy 39. týden
Komici na jedničku - Stella Zázvorková
Petr Nárožný a jeho hosté vzpomínají na výjimečnou komediální herečk celý článek
HUDBA
MdB uvede muzikál Drahý Evane Hansene
Druhou premiérou sezóny se záhy po té první na Činoherní scéně Městského divadla Brno stane nejúspěšnější muzi celý článek
OPERA/ TANEC
Světová premiéra cyklu Monodie 2.0 zazní až 30. září
Z důvodu nemoci v ansámblu musel být plánovaný koncert cyklu Monodie 2.0 na festivalu Lípa Musica přesunut na celý článek