Česká premiéra Smrti Klinghoffera
autor: archiv divadla
Národní divadlo v Praze uvedlo ve čtvrtek 22.května 2003 českou premiéru opery Smrt Klinghoffera od amerického skladatele Johna Adamse. Dílo hudebně nastudoval dirigent František Preisler, režie se ujal šéf opery ND Jiří Nekvasil.
Adams, který dnes patří mezi přední představitele minimalistické hudby, se v této opeře inspiroval skutečnou událostí, ke které došlo na podzim roku 1985, kdy čtyřčlenné ozbrojené komando palestinských teroristů v čele abú Abbásem (vůdcem radikální organizace Palestinská fronta osvobození) uneslo luxusní italskou výletní loď Achille Lauro, která se tehdy plavila z Egyptské Alexandrie do přístavu Port Said. Únosci žádali na egyptských úřadech, aby bylo propuštěno padesát palestinských zajatců, kteří byli vězněni v izraelských věznicích. Pokud se tak nestane, zabijí nejprve všechny Židy, poté Američany, Brity a všechny ostatní pasažéry na palubě. Mezi čtyři sta dvaceti cestujícími byl mj. přítomen tělesně postižený 69letý Američan židovského původu Lion Klinghoffer, který byl následně teroristy pro výstrahu zabit a jeho tělo bylo i s invalidním vozíkem hozeno do moře.
Tato tragická událost je v opeře představena ve dvou rovinách – v přímém popisu (zprostředkovaném například teroristy nebo Klinghofferem a jeho manželkou Marilyn ) a ve formě vzpomínek ostatních cestujících. Veškeré dění spojuje v celek postava Kapitána, jakéhosi vypravěče příběhu, ve kterém Adams dokázal svým v mnoha místech dokonale sugestivním vykreslením silného psychologického podtextu jednotlivých scén akcentovat nejen samotnou hrozbu teroristických činů, ale rovněž jejich hrozivé následky.
Tuto skutečnost respektuje hudbě neodporující režie Jiřího Nekvasila a především ohromující scénografie ak. arch. Daniela Dvořáka, jenž dokázal vytvořit věrohodnou iluzi prostředí lodi, která se v pravidelných intervalech „houpe“ na mořské hladině. Z pěveckého obsazení je třeba na prvním místě uvést mezzosopranistku Yvonu Škvárovou, která famózním způsobem interpretuje roli Marilyn Klinghoffer. Z ostatních sólistů stojí za zmínku například výborné výkony Pavla Červinky v titulní roli, Jiřího Kubíka jako Kapitána, Lenky Šmídové jako Rakušanky a Denisy Hamarové a Luďka Veleho v rolích teroristů Omara a Ramba. Velký kus práce odvedl rovněž celý pěvecký sbor (sbormistr Pavel Vaněk), jehož role je pro celkové vyznění díla klíčová, a také orchestr (dirigent František Preisler), kterému by ale bylo možné v některých místech částečně vytknout nepříliš precizní souhru jednotlivých nástrojových skupin.
Nastudování opery Smrt Klinghoffera se bezesporu stalo vyvrcholením letošní pražské operní sezóny. Myslím si, že inscenace, ačkoliv působí, jakoby měla určitým způsobem suplovat předchozí velmi úspěšné produkce například Šostakovičovy Lady Macbeth Mcenského újezdu, Bergova Vojcka nebo Janáčkova Osudu, by si zájem diváků rozhodně zasloužila.
Psáno z reprízy 10. června 2003
Časopis 44 - rubriky
Časopis 44 - sekce
DIVADLO
Divadlo J. K. Tyla uvádí humorné fantasy Maškaráda
Nová scéna Divadla J. K. Tyla se promění na Ankh-Morkporskou operu ovládanou tajemným fantomem. Objeví se zde celý článek
HUDBA
Jamie xx představí nové album v Praze
Jamie xx – producent, DJ a beatmaker, který pomohl utvářet sound první dekády tohohle tisíciletí, má ven celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Komedie Happy-Go-Lucky
Happy-Go-Lucky
Je těžké být šťastný? Sally Hawkinsová v hlavní roli britské komedie Mikea Leigha, nominovan celý článek