Přelet nad loutkářským hnízdem     Divadlo.cz
Historie
Tiskové zprávy
Aktuality
OHLASY V TISKU
Kontakty

English
 
1991 - Přelet nad loutkářským hnízdem  
\"Černý humor adresovaný dětskému publiku? To snad ne!?\" zněla by nepochybně reakce mnohého \"dospěláka\". A přece se osvědčil! Čmukaři z Modřišic vystoupili na přehlídce Přelet nad loutkářským hnízdem - na přání přítomných dětí - dokonce dvakrát. Jejich představení nebylo jediným příjemným překvapením v rámci přehlídky nejlepších amatérských a profesionálních loutkářských inscenací českých zemí, která přitahovala diváky do Žižkovského divadla T. G. M. 4. - 6. října.
V pestré nabídce se objevily amatérské soubory a agentážní skupiny, účast přijala i divadla státní. Již zmínění ČMUKAŘI pohotově vyplnili nepředvídanou pauzu v programu druhého dne přehlídky zopakováním osobité inscenace tří kratičkých pohádek pod názvem Lárk íčičok. Nejen oni intenzívně přivolávali myšlenku na původ slova \"amatér\" (odvozeno od latinského amare - milovat). Láska k divadlu, mladistvý elán i poctivý přístup k věci se zúročily v chytrém humoru DIVADLA FKUFRU, půvabnou hříčkou Za časů ušatých čepic si malé i velké v hledišti zaslouženě získal dětský soubor ZUŠ Žamberk. Zklamáním byla úvodní pohádka souboru FORMAN A HERODES z Prahy Kašpárek rytířem. Představení nepříliš dlouhé, ztrátou temporytmu však nabylo nudné rozvleklosti. Celkovému dojmu neprospěly ani výrazné interpretační nedostatky. Za výrazný klad považuji aktivní zapojení dětských diváků, kteří dostali možnost vyzkoušet si loutkohereckou práci \"na vlastní kůži\". Vybraní človíčkové se tentokrát ukázali být baviči úspěšnějšími než účinkující soubor. Nejednotné režijní vedení mělo za následek nevyrovnanou inscenaci Jak se hledají princezny agentážní skupiny BOŘIVOJ. Na vystoupení KEJKLÍŘE L. Richtera je sympatická inspirace jednou z forem středověkého divadla i zřejmá snaha o postižení hlubšího filozofického smyslu. Svému záměru však aktér zůstal mnoho dlužen, přestože nejvýstižnější připomínkou k zmíněnému vystoupení se zdá ono známé \"méně znamená někdy více\". Za zmínku stojí nápadité pojetí výpravy - celý \"soubor loutkového divadla\", vtipných figurek-spoluúčinkujících se schovává v nepřehledném množství kapes kejklířova kouzelného pláště.
Obě státní divadla, plzeňská ALFA i NAIVNÍ DIVADLO LIBEREC, přivezla po dvou titulech. Plzeňští přijeli s L. Aškenazyho rozmarnou hudební pohádkou Trápení s legrací a poetickou hrou Milenci z bedny. \"Naivní\" neděle znamenala důstojné vyvrcholení loutkářského minifestivalu; recitál herečky Zuzany Schmidové Jak chodil Kuba za Markytou i zdařilá dramatizace Pohádky Jana Wericha uspokojily jistě i ty nejnáročnější diváky.
Dovolím si použít parafráze názvu jednoho z představení, když poděkuji organizátorům, že jejich trápení (s přípravou podobné akce obvykle spojené) nikterak nepocítilo obecenstvo, které si během víkendu plného loutek užilo mnoho legrace.
VĚRA BAROCHOVÁ
Od, Ifa, II/238, 11. X. 1991; s. 5
 
 
 
© Scena.cz 2002 - běží na redakdčním systému DEPP