NETHOVOR - detail
prof. MgA. Jan
BURIAN
* 1959
ČR
V roce 1984 ukončil studium divadelní režie na pražské DAMU, v posledním roce studií působil jako režisér v Satirickém divadle Večerní Brno. Do svého prvního angažmá nastoupil jako režisér v Divadle O. Stibora v Olomouci. V roce 1986 poprvé pohostinsky režíroval v Plzni, kde v následujícím roce přijal angažmá. Do roku 1989, kdy se stal šéfem plzeňské činohry, zde připravil řadu pozoruhodných inscenací kontroverzních titulů (M. Bulgakov: Adam a Eva, Karel Steigerwald: Tatarská pouť, A. Kazancev: Eviny sny – čsl. premiéra). V roce 1990 nastudoval v čsl. premiéře Pokoušení Václava Havla. V letech 1991–95 pracoval jako režisér v Divadle na Vinohradech.
Jan BURIAN - kompletní životopis...
Záznam NetHovoru 31.10.2018
* Vážený pane řediteli Buriane, je nám velkou ctí a potěšením přivítat Vás při třetím setkání se čtenáři našeho portálu. Byl jste opětovně jmenován do funkce generálního ředitele, za námi jsou oslavy 100. let státnosti, a finišuje rekonstrukce Státní opery. Můžete přiblížit, jaký byl Váš dnešní den, případně, co Váš ještě čeká… Redakce
Milí čtenáři, srdečně Vás všechny zdravím. Dnes jsem věnoval dopoledne jednání o strategických investicích Národního divadla pro příští léta. Máme mnoho plánů, mezi nimi jsou nejdůležitější rekonstrukce Nové scény a výstavba servisního centra ND včetně nových zkušeben. Jinak běžná agenda po slavnostním víkendu, kdy na ní nebyl čas. Přiběhl jsem nyní z DAMU.
* Jak se řídí takový kolos jako je Národní divadlo? Mojmír
Dá se řídit jen s pomocí schopných talentovaných a vzdělaných spolupracovníků, kterých je v ND drtivá většina. Naše štěstí je, že umělci a všichni kolem nich dělají svou práci rádi a každý večer se těší na představení.
* Měli jste krásný videomapping. Budete ho někdy opakovat?
Tenhle videomapping byl připravený ke 100. výročí vzniku Československa. V budoucnu určitě připravíme nějaký jiný...
* Máte za sebou režii Libuše, po jaké době jste režíroval? Hynek, Písek
Operu jsem režíroval po 5 letech, naposledy jsem připravil v Plzni Toscu. Zhruba před rokem jsem režíroval v Divadle na Vinohradech inscenaci Lev v zimě.
* Co osobně je na Libuši z Vašeho úhlu pohledu náročné - demítizace, novodobý pohled na danou látku, vyjádření státnosti... Tomáš, Opava
Libuše je opera, která vznikla pro příležitost otevření Národního divadla. Je zamyšlením nad zdroji naší kulturní identity, oslavou našich hodnot a také vzkazem pro současnost. Bez svornosti a pokory se neobejdeme ani dnes.
* Opera Libuše, výročí státnosti - nakolik jsou nebo byly pro Vás tyto "napnelismy" svazující? Otakar, Kolín
Připravovali jsme s celým tvůrčím týmem tuto inscenaci s vědomím historických souvislostí a inspirováni umělci z doby založení Národního divadla. Svoboda v umění existuje vždy v nějakém rámci, který vytváří zkušenost z minulosti i současné cítění.
* Libuše je super. Budete s ní reprezentovat v zahraničí?
Upřímně řečeno nevíme. Aktuálně nás čeká velký zájezd v lednu do Japonska s operou. Balet je momentálně v Latinské Americe. Zahraniční partneři mají většinou zájem o známější díla jako jsou opery Antonína Dvořáka nebo W. A. Mozarta.
* Pane Buriane co v této chvíli jako ředitel řešíte? Hana M., Dejvice
Jako ředitel právě řeším dokončení rekonstrukce Státní opery, přenos všech inscenací do této budovy, termíny premiér na sezónu 2020/ 2021, uvedení do funkce nového uměleckého ředitele opery, rozpočet na příští a přespříští rok.
* Jak jste dospěl k rozhodnutí jmenovat uměleckým ředitelem opery pana Hansena?
Radil jsem se s renomovanými kolegy z organizace Opera Europa i s Garanční radou pro Národní divadlo. Hledali jsme zkušeného a renomovaného manažera, který bude pokračovat v cestě dosavadního uměleckého ředitele.
* Kdy dojde k otevření Státní opery po rekonstrukci?
Diváci se do Státní opery na představení podívají od ledna 2020. My se tam však budeme stěhovat již na podzim roku 2019.
* Jak by měla podle vás vypadat nová Státní opera? Co podstatného se změní? Alex, Praha 7
Státní opera prochází generální rekonstrukcí, změní se tedy veškerá infrastruktura a technologie od sklepa až po půdu. Diváci jí uvidí prakticky v původní podobě. Novinkou budou displaye pro titulky před každým sedadlem a moderní technologií vybavené jeviště. Věříme, že budova bude krásná a bude sloužit mnoho desítek let.
* Pro každého Čecha znamená pohled na opravenou fasádu ND něco jiného - pro někoho hrdost, někdo si toho nevšímá, co pro Vás ta vnější nádhera znamená osobně? Roman
Fasáda je krásnější a je v původní podobě. Mám z toho každý den radost.
* Stíháte chodit na všechny premiéry do ND? Libuše, Krč
Ano, stíhám, a dělám to rád. Premiéra je chvíle, kdy naše úsilí představujeme veřejnosti. Divadlo hrajeme pro diváky.
* Vážený pane řediteli, byl jste jmenován do funkce na další období. S jakými pocity se přijímá takováto zodpovědnost? Jarmila, Přerov
Zodpovědnost je veliká, ale nesmí být svazující. Jsem rád, že budeme pokračovat v uměleckých i investičních projektech, které jsme v minulých letech připravili. Národní divadlo, je jedno z největších divadel na světě. Rozhodnutí ředitele se realizují v delším časovém horizontu než je jeden mandát.
* Se kterými mezinárodními institucemi Národní divadlo spolupracuje? Jiří
Spolupracujeme s organizací Opera Europa a s řadou zahraničních divadel z celé Evropy i USA. Tradičně máme blízko ke Slovenském národnímu divadlu. Činohra pořádá nový mezinárodní festival Pražské křižovatky s dlouhou řádkou mezinárodních partnerů. Balet spolupracuje s evropskými divadly na jednotlivých premiérách. V sobotu 27.10. 2018 jsme měli poprvé přímý přenos opery Libuše do celého světa prostřednictvím platformy Opera vision financované EU.
* Jak vypadá otázka mecenášů pro Národní divadlo, hrnou se? Vymírají? Miloslav
Členové mecenáškého klubu ND přibývají. V roce 2017 tvořil celkový výnos z fundraisingu více než 11 % vlastních příjmů Národního divadla. Individuální mecenáši darovali ve stejném roce přes 2 mil. korun.
* Na jevišti ND mi dost chybí Čapek, přitom si myslím, že má stále hodně co říci, i když volba Medka s Plukovníkem Švecem byla také zajímavá. Honza od Plzně
Děkujeme za názor.
* První premiéra činohry Plukovník Švec byla velmi silná, bez pathosu, přesnými a čitelnými uměleckými prostředky ztvárněná národní hrdost a čest... Jak to vidíte vy? Marian
Souhlasím s Vámi.
* Začtete se ve volných chvílích do nějakého dramatického textu? Evžen, Pha9
Četba textů je součástí mé práce. Ve volných chvílích dávám přednost knihám o historii nebo psychologii. Aktuálně čtu knihu pana Sedláčka Ekonomie dobra a zla.
* Pořádá Národní divadlo kurzy herectví? Vybírá si z nich pak nové spolupracovniky?
Nepořádá. Organizujeme zajímavý edukační program pod značkou ND +. Seznamujeme tam nejenom mladé lidi s procesem tvorby inscenací, historií i současností Národního divadla.
* Vaše dcera je režisérka. Chodíte na její představení? Kritizujete nebo chválíte? Kamila, Praha 2
Na její představení chodím. O divadle se spolu moc nebavíme. Je dospělá a chce si vším projít sama.
* Kdy jste v Národním divadle nejraději (při provozní poradě, při premiéře...)? .) Marcela, Česká Lípa
Nejraději jsem v Národním divadle při běžné repríze. Mám také rád prostředí divadla kolem páté hodiny, kdy už tu nejsou úředníci a ještě nepřišli umělci. Chystá se jen scéna, kostýmy a masky, a divadlo je plné pozitivního očekávání.
* Budete rekonstruovat Novou scénu?
Chystáme se na to. Chceme vybudovat novou a moderní divadelní scénu s lepším diváckým zázemím, dokonalejší logistikou i novou zkušebnou, která by některé večery nahradila intimní prostor bývalého Divadla Kolowrat.
* Setkala jsme se s názorem, že Národní divadlo už není, co bývalo, a že věci, které se tu hrajou, jsou jen pro úzký okruh diváků. Souhlasíte? Alena, Pardubice
Toto se poprvé tvrdilo několik let po vzniku Národního divadla. Divadlo nemůže nikdy být tím, co bývalo, vždycky bylo tím, čím bylo. Paměť je selektivní, podíváte-li se do historie uvidíte, že se vše opakuje, jen kulisy a postavy se mění.
* Dobrý den, proč častěji nerežírujete. Vaše inscenace jsou přece úspěšné.
Děkuji Vám. Rozhodl jsem se věnovat více energie manažerské práci, která vyžaduje spoustu času. Režírování jsou proti tomu lázně, a do lázní zatím chodím maximálně jednou za rok.
* Kterou ze scén ND máte nejraději jako divák? Eva
Záleží na inscenaci, každá scéna má svého ducha. Nesmírně si cením toho, jak krásné divadelní budovy Národní divadlo spravuje. Až opravíme Novou scénu, budeme ještě dál.
* Kolem ND existuje spousta kontroverzních námětů - co vás osobně jako ředitele trápí nejvíc a chtěl byste to vyřešit? Olga
Svou prací se netrápím. Snažím se i problémy řešit s radostí. Největším problémem ale je zastaralý systém řízení tzv. příspěvkových organizací. To ale nemůže vyřešit ředitel, ale parlament a vláda.
* Kamarádíte s umělci po práci?
Kamarádím se svými kamarády a jsou mezi nimi i umělci. Na nějaké časté chození na večírky nemám bohužel i bohudík už čas a věk.
* Na jak dlouho dopředu se plánuje program ND a dalších jeho scén? Podílíte se na tom, nebo je to na uměleckých šéfech jednotlivých oborů? Blažena
Umělecký program formují umělečtí ředitelé souborů. O některých projektech diskutujeme víc, o jiných méně. Snažím se do jejich práce nezasahovat a zřídka kdy se stane, že je to nutné.
* Mimo jiné jste také pedagog, prozradíte, kolik hodin za semestr vidíte své studenty? Jaký předmět vyučujete? Karolína, Mladá Boleslav
Mám semináře Režijní tvorba a Herecká propedeutika.
* Mohl byste doporučit tituly, které připravujete a na které se těšíte. Jak v činohře, opeře i baletu? Radka
V činohře nás čeká premiéra Netrpělivosti srdce podle románu Stefana Zweiga. Balet chystá Labutí jezero v choreografii jednoho z nejlepších tvůrců Johna Cranka. V opeře se těším na Lásku ke třem pomerančům Sergeje Prokofjeva.
* Kdybyste měl za svou režijní kariéru vypíchnout nějaký okamžik, který Vás hodně obohatil, zaryl se Vám do povědomí - našel byste nějaký? Omlouvám se, ale každý máme nějaké své milníky. Pavel
Nejvíce si vážím setkání a spolupráci s vynikajícími herci. To je vždy nesmírně inspirativní bez ohledu na to, jak byla inscenace úspěšná. Musel bych jich ale za svou kariéru jmenovat desítky.
* Vážený pane řediteli Buriane, děkujeme za velmi příjemné odpoledne. Přejeme Vám hodně úspěšných inscenací, spokojené diváky, zdar v naplnění společenské poptávky, kterou Národní divadlo coby instituce naplňuje. A Vám laskavost, trpělivost nejen při rozhodování, ale i v osobním životě. Vaše slovo závěrem… Díky. Redakce
Děkuji za hezký dialog. Přeji všem co nejbohatší kulturní a duchovní život, který je zdrojem opravdového štěstí. S přibývajícím věkem totiž zjišťujeme, že bohatství se dá najít jenom v duši.
NETHOVORY - již 778
VYHLEDÁVÁNÍ - podle data
201020112012201320142015201620172018201920202021
202220232024
listopad 2009
4.11.2009
Petr
VESELÝ
18.11.2009
Libor
VACULÍK
23.11.2009
Milan
NĚMEC
Záznam NetHovoru z 25.8.2020 - Jan CINA
* Vážený Honzo, vítáme Vás u internetového rozhovoru a děkujeme, že jste přijal naše pozvání. Můžete přiblížit, jaký byl nebo ještě bude Váš dnešní den, a jak se kamarádíte s Internetem. Redakce
Dobrý den. Den je slunný a celkem rozlítaný. právě jsem doletěl.
* Dobré odpoledne, co vás vedlo ke spolupráci s FOK? Máte rád symfonickou hudbu a zvuk? Věra
Dobré odpoledne i Vám. Ke spolupráci mě přivedlo samotné FOK, které mě oslovilo. A pak má vášeň pro téměř jakoukoli hudbu.
* Proč, by podle Vás, měl člověk přijít na koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK? Radek
Protože to je pokaždé jedinečný a dechberoucí zážitek.