zvláštní poděkování
Quantcom.cz

GVUO zahajuje podzimní výstavní sezónu

Daša Lasotová - Vzdalovaní

autor: Zdroj: Pořadatel výstavy   

zvětšit obrázek

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, otevírá novou podzimní sezónu výstavami slovenského umělce Marka Kvetana a ostravské umělkyně Dáši Lasotové. Vernisáž obou výstav se uskuteční v úterý 10. září v 17 hodin za účasti obou autorů i kurátorů Vladimíra Beskida a Jiřího Jůzy.

,,Prezentace Marka Kvetana je jednou z prvních výstav v Galerii výtvarného umění v Ostravě po konci prázdnin. Letní období je v galerii spíše klidnější, lidé jezdí s rodinami spíše k vodě a na dovolené. Přesto galerie nebyla prázdná, konaly se zde dva příměstské tábory pro děti a dvě dílny pro dospělé. Velký úspěch mělo Léto plné hudby, tedy soubor čtyř koncertů, během kterých jejich návštěvníci zaplnili terasu ostravského Domu umění. Také se galerie představila během festivalu Colours of Ostrava, na krajském stánku si festivaloví hosté mohli vyrobit 3D perem originální šperky. Věřím, že se začátkem září výstavní prostory opět zaplní, milovníkům výtvarného umění díla slovenského umělce Marka Kvetana a Dáši Lasotové doporučuji,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči Lukáš Curylo, který nad výstavou převzal záštitu.

3D BAROKIZUJÍCÍ VÁZY A ODLITKY JÍDELNÍCH BOXŮ
Výstavní projekt Marka Kvetana (1976) Nádoby dočasnosti představuje nejnovější sérii objektů, ve které se umělec zaměřuje na modelování 3D realizací, při kterých z digitální předlohy vytváří fyzické objekty. Autor vychází z postkonceptuálních přístupů a analýzy. Do sochařského procesu zapojuje současné technologie, například digitalizaci nebo CT skeny. Jejich prostřednictvím vznikl například objekt Dotyk stvoření (2024), který znázorňuje zvětšenou kostru umělcovy paže s nataženým prstem. Objekt, doplněný převodovkou a antikizujícím podstavcem, záměrně cituje známé gesto z Michelangelovy malby Stvoření Adama.

,,Nádoby dočasnosti jsou klíčovou sérií na ostravské výstavě, kde jsou prezentovány zcela poprvé. Jedná se o kolekci nadrozměrných barokizujících váz, které jsou vytvářeny pomocí generativních programů. Odkazují k postkoloniálním slohům a metalickým autolakem například i k povrchnosti naší konzumní kultury,“ sdělil kurátor Vladimír Beskid a doplnil, že výstavu doplňuje komorní instalace sádrových nádob Data Storage 20.21 různých tvarů a rozměrů. Sádrové objekty vznikly jako odlitky skutečných nádob, PET lahví, kartonů od mléka, sklenic od zavařenin a jídelních boxů, jejichž obsah Kvetan zkonzumoval během jednoho roku covidového lockdownu. S kurátorem Vladimírem Beskidem si můžete projít výstavu v úterý 31. října v 17 hodin. Nutná je ovšem rezervace předem na webových stránkách GVUO. V ostravském Domě umění je výstava k vidění do 10. listopadu.

KONCEPTUÁLNÍ KOLÁŽE INSPIROVANÉ PŘÍRODOU
Výstava Věci, které vidím představuje cykly koláží a kreseb Dáši Lasotové (1951) z let 1979 až 2018, které autorka zkoumá v duchu konceptuálního myšlení. V grafikách a kolážích z 80. let 20. století Dáša Lasotová využívá linii, text a vylisované rostliny. Vystaveny jsou také Osmisměrky z let 2014 až 2019. Jedná se o kresby, které fungují na mřížce vertikál, horizontál a diagonál, jež vznikly při luštění. Výsledný efekt připomíná vyšívání a tradici této činnosti z pohledu historie i genderu. Od roku 2017 se věnuje cyklu Nálepky po tchánovi. Nejnovější koláže pro tuto výstavu autorka doplnila letos. Využila v nich původní i vlastní výlepní listy s nálepkami ze starých krabiček od sirek.
,,Nikdy jsem se se svým tchánem nesetkala, zemřel dříve, než jsem se provdala za jeho syna. O jeho životě se ke mně dostaly jen kusé zprávy, jisté však je, že jeho koníčkem byla filumenie. Zanechal po sobě sbírku odznaků, kterou zdědil syn Jaroslav, a sbírku nálepek, které zdědil můj manžel Milan. Jednalo se možná o deset kilogramů nálepek, katalogových a výlepních listů a časopisů,“
vysvětlila Dáša Lasotová a dodala, že některé z nálepek nalezla v hotových arších, které sestavil její tchán a pouze je pojmenovala na základě metafor a aluzí, a jiné sestavila sama. Přidáním vlastních názvů však pokaždé změnila jejich význam.
Většina vystavených koláží a kreseb pochází ze sbírky Galerie výtvarného umění v Ostravě, část zapůjčila autorka ze svého ateliéru. Výstavu v listopadu doprovodí tvůrčí dílny pro veřejnost, které Dáša Lasotová připravila a sama je také povede. V ostravském Domě umění je výstava k vidění do 5. ledna příštího roku.

Od úterý 10. září bude v Domě umění zpřístupněna také nová Výstava jednoho díla ze sbírek GVUO. Dvacáté sedmé dílo, malbu Maxmiliána Pirnera Na Dantovo téma, vybrala farářka Martina Viktorie Kopecká. Dům umění, GVUO je otevřen úterý až neděle 10 až 18 hodin. Vstupné na výstavu činí 60 korun plné a 30 korun zlevněné. V pátek a pro seniory je vstup volný.

9.9.2024 16:09:07 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 42 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Hráči (Činoherní klub)

Články v rubrice - Výstavy

Jiří Kolář - Voilà la femme

Jiří Kolář (1914–2002), Roláž, 60. léta, koláž, karton

U příležitosti 110. výročí narozenin výtvarníka a básníka Jiřího Koláře (1914–2002) připravila Národní g ...celý článek


GVUO představuje tvorbu Katarzyny Kozyry

Vizuál GVUO

Galerie výtvarného umění v Ostravě (GVUO), příspěvková organizace Moravskoslezského kraje, a Galerie Bielska B ...celý článek



Časopis 42 - sekce