zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Pravoslav Sovák - Hlasitost ticha

Hlasitost ticha

autor: archiv   

zvětšit obrázek

Pravoslav Sovák (1926⁠–⁠2022) patří mezi osobnosti, jejichž přítomnost a umělecký přínos se z povědomí českého publika částečně vytratily kvůli emigraci do Švýcarska, kde od konce 60. let žil a tvořil. Po jeho nedávném úmrtí si Pravoslava Sováka nyní připomínáme touto výstavou Hlasitost ticha skrze výběr z díla jako jednoho z nejvýznamnějších evropských grafiků své generace. Během svého života vytvořil více než 330 grafických listů, na nichž s neobyčejnou koncentrací na techniku zkoumal a rozvíjel možnosti tisku z hloubky. Na výstavě jsou představeny práce z 50.⁠ - 70. let, v nichž tkví těžiště Sovákových hlubotiskových experimentů.

Rodák z Vysokého Mýta se vlastní volné tvorbě začal naplno věnovat až poměrně pozdě, v polovině 50. let. Už předtím sice vytvářel první kresby, grafiky i malby, avšak teprve trvalé přesídlení do Prahy mu umožnilo se na práci plně koncentrovat a začít systematicky experimentovat s technikou suché jehly a leptu. Nejprve to byla města, více či méně znatelná z geometrických sítí, postupně zaplňujících prostor a zároveň se tvarově i koncepčně rozvolňujících. Období počátku 60. let pak bylo pro Sováka dobou experimentů. V jeho dílech se začala objevovat výraznější organičnost a exprese v budování tvarů, chvílemi se přibližující až soudobým informelním proudům. Zároveň však neopustil přísnou geometrizaci a tyto dva protikladné prvky začal stavět vedle sebe, aniž by je vnitřně propojoval, ponechávaje každému jeho výrazovou radikalitu. Citelné napětí, kterého tím v jednotlivých grafických tiscích dosáhl, je patrné zejména v cyklech Vztahy a Kontakty.

Po polovině 60. let se začal do Sovákovy tvorby promítat bližší kontakt se západním světem, kde se mu dařilo stále více vystavovat. Jeho vizuální jazyk nabyl větší svobody a experiment se posunul z úrovně zkoumání možností techniky spíše k hledání nové estetiky. Do jinak stále abstraktních kompozic začal zapojovat konkrétní motivy, postavy a tváře, zatím ale stále provedené jako intaktní součást desky technikou leptu či suché jehly. V roce 1968, v den okupace sovětskými vojsky, opustil Sovák Československo a emigroval přes Německo do Švýcarska. V té době se z jeho tvorby začala pomalu vytrácet dříve pro něj zcela zásadní polarita, vycházející ze spojení konstruktivnosti a přirozenosti, a novým znakem se stala mnohovrstevnatost. Každý list začal dopracovávat individuálně, někdy i v průběhu několika let, grafický otisk se pro něj stal jen jednou z několika použitých technik. Posledními pracemi, které ještě vycházejí z původních principů, ale výrazově již směřují k novým východiskům, jsou díla Přátelská poušť, Hráč a Živé ploty, odrážející téma pouštní krajiny, které začal rozvíjet na počátku 70. let, snad v reakci na zkoumání hranic lidské svobody, horizontů života a možná i na pocit existenciální osamělosti.

Výjimečnost Pravoslava Sováka a jeho práce spočívá především v silném citu pro koncepci a konstrukci. Měl úctu k technice a řemeslu, s chladnou precizností dováděl díla k maximální dokonalosti, byť k tomu mnohdy vedla dlouhá a technicky náročná cesta. Nebyl umělcem gest a romantizující citovosti, ale přísné rozumovosti a objektivnosti, která se snad může na první pohled zdát málo vřelá, její smysl ale vychází z mnohem větší hloubky a z potřeby hledání nepatetické aktuálnosti a pravdivosti.
Výstavu Hlasitost ticha můžete navštívit do 7. ledna 2024 v Grafickém kabinetu ve Veletržním paláci.

23.10.2023 15:10:52 Redakce | rubrika - Výstavy

Časopis 23 (2015) - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Články v rubrice - Výstavy

Večerníček slaví 50 let

Večerníček slaví 50 let

Česká televize, Národní galerie a Museum Kampa v Praze se spojily, aby na společné výstavě připomněly padesáti ...celý článek


Smlouva nová a věčná - Kult eucharistie ve výtvarném umění

Antonín Richter - Adorace Nejsvětější Svátosti

Při příležitosti církevního roku Eucharistie a v souvislosti s Národním eucharistickým kongresem 2015 pořádá A ...celý článek


Fotolej ve foyer opatovské knihovny

Fotolej

Ve foyer opatovské knihovny se o prázdninách představí skupina tří výtvarníků Fotolej. Název skupiny vznikl ze ...celý článek


Křivákova Madona – Restaurování 2005/2013 – 14

Madona (Foto: Křivákova Pieta)

Další z řady restaurátorských výstav v Arcidiecézním muzeu v Olomouci je věnována Křivákově Pietě - jedné z ne ...celý článek


Jakub Tytykalo - Za něčím nic nehledej

Za něčím nic nehledej  (MKP)

Ve foyer opatovské knihovny se v červnu představí Jakub Tytykalo (*1984), absolvent AVU, stylově nevyhraněný m ...celý článek


Cesta z války v pražském paláci YMCA

Cesta po San Francisku

Odvaha, čest i pomoc druhým. Takové ideály byly vlastní statečným československým legionářům. Jejich návrat do ...celý článek


Husovské unikáty ze sbírek Národního muzea

Husovské unikáty ze sbírek Národního muzea

Výstava Husovské unikáty ze sbírek Národního muzea (1415–2015) s podtitulem Mistr Jan Hus a jeho dědictv ...celý článek


Jiří Sozanský - Mezní situace

Jiří Sozanský - Mezní situace

Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře přispívá k oslavám výročí ukončení druhé světové války mimo jiné výst ...celý článek



Časopis 23 - sekce

HUDBA

Floex - Zorya

Přebal alba Zorya

Floskule "netrpělivě očekávané album" je jednou z nejvíce nadužívaných. V případě Floexe se netrpělivé vyhlíže celý článek

další články...

OPERA/ TANEC

Z mrtvého domu - Špinar pracuje s metaforou koncertní síně a hudebníků

Z mrtvého domu - Štefan Margita

Operu Leoše Janáčka Z Mrtvého domu v novém nastudování Národního divadla jako operní režijní debut Daniela Špi celý článek

další články...