zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ivana Hejduková - Detail místa, kde pravěký člověk hrál na hudební nástroj

 Ivana Hejduková - Detail místa, kde pravěký člověk hrál na

autor: Z webu   

zvětšit obrázek

Roudnická galerie se systematicky věnuje problematice umění instalace. V rámi zvláštního cyklu „Instalace“ proběhly úspěšně výstava Ivana Kafky „Míra snesitelnosti“ (2011) nebo výstava rakouské umělkyně Esther Stocker „Prostor bez hranic“ (2013), koncipované „na míru“ unikátní prostoře barokní jízdárny. Do volného cyklu „Instalací“ přispívá v roce 2015 i komorní projekt Ivany Hejdukové „Detail místa, kde pravěký člověk hrál na hudební nástroj“, s nímž autorka uspěla jako finalistka 8. ročníku mezinárodní soutěže ArteLagunaPrize 2014 v Benátkách.

Nenápadná solitérní osobnost Ivany Hejdukové (*1958) se vymyká z mainstreamu české výtvarné scény. Do paměti milovníků umění se zapsala především „snovými“ instalacemi Za úplňku (2007) a Čtení knihy v zahradě (2009) v Nové síni v Praze. Stejně jako v projektu Detail místa, kde pravěký člověk hrál na hudební nástroj v nich otevřela divákům vstup do jiných světů, kde se potkává archaická minulost se současností, a navodila iluzi zvuku a běhu času. Vyzvala na cestu do kosmických dálek i do tišin intimity a mentálních krajin, kde se rodí ideje a představy.
Roudnická instalace, vyslovující zatím nejpregnantněji myšlenku o struktuře, která se skrývá pod vnější slupkou námi vnímaného světa, působí na první pohled spíše jako dokonalý produkt automatizované výroby vynalezený ve vědecké laboratoři. Za náročnou realizací křehké, introvertní představy však stojí zdlouhavá, až minuciózní rukodělná práce. V ideové výbavě se tu vracíme do časů Nové citlivosti, k autorům šedesátých let, kteří se intenzivně zabývali otázkou dichotomie chaosu a řádu, vztahy mezi emocí a racionalitou. Jednotkou je tu bod v prostoru, uzlík, na nějž se vážou další vztahy. Na chladnou konstrukci autorka zavěsila básnickou metaforu virtuální paměti světa a neviditelného přediva souvislostí, jež nás spojuje s prehistorií i s budoucností. Jako bychom podstupovali imaginární cestu časem k samému počátku.
Instalace Ivany Hejdukové vytváří pandán k projektu „Vzdálení pozorovatelé“ v hlavním sále galerie, který se bude zabývat tematikou vědy a vesmíru v současném umění.
Výstava Ivany Hejdukové je přístupná v roudnické Galerii moderního umění od 26. března do 17. května.

16.3.2015 09:03:10 HelKo | rubrika - Výstavy

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Výstavy

Možné podoby knihy

Možné podoby knihy

V Historické budově Národního muzea se otevírá výstava s názvem Možné podoby knihy. Ta představí část knižní t ...celý článek


Život je dobrá věc je název výstavy v galerii Prostora

Obraz od Josefa Bolfa

Galerie Prostora i v roce 2024 pokračuje se představováním sbírek současných výtvarných umělců. Nová výstava o ...celý článek


DOX přináší téma identity nahlížené z různých úhlů pohledu

Z výstavy ((Foto: Jan Slavík)

V DOXu je umění a učení od počátku neoddělitelné. Další pokračování dlouhodobého projektu Úhel pohledu, který ...celý článek



Časopis 20 - sekce

DIVADLO

VČD v příští sezóně uvede sedm premiér

Dramaturgyně A. Zindulková Hlaváčková na zahajovací zkoušce

Východočeské divadlo uveřejnilo dramaturgický plán nadcházející divadelní sezóny, který blíže představuje šéfd celý článek

další články...