Přelet nad loutkářským hnízdem     Divadlo.cz
HISTORIE
Tiskové zprávy
Aktuality
Ohlasy v tisku
Kontakty

English
 
Co bylo a nebylo v hnízdě (Přelet 2003)  
(Druhá část přehlídky.)
O povídce Robinsona Jefferse Pastýřka putující k dubnu kdysi prohlásila básníkova dlouholetá přítelkyně, že „zatímco Jeffers obvykle užívá pro slovo svých povídek dláta, zde užil pastelových barev“. Příběh dívky, která miluje lidi i zvířata kolem sebe víc než sebe samu, se opravdu může zdát v kontextu Jeffersovy drsné poezie křehký, smířlivý a kreslený jemnými tóny. Od počátku je ale črtán na temném pozadí krutého přídělu životní tíhy a tragické osudovosti. Tak to zjevně cítil i soubor Tlupatlapa ze Svitav , který ladil svou inscenaci Pastýřky nikoli do barev pastelových, ale převážně do jednoduchých, leč působivých kontrastů černé a bílé. Hraje se na tmavě vykrytém jevišti, bílé jsou ovečky – rukávníky navlečené na předloktí herců. Sevřená pěst představuje hlavičku, když ovečka uhyne, prsty ruky se natáhnou a povolí. Bílý je i kus látky, který složený jako paravan představuje krajinu, po jejímž horizontu stádo putuje, rozprostřený pokryje jako sníh zmrzlou zemi a přeložený v půli je propastí, do níž mohou ovce spadnout. Stuhy, nasvícené ve tmě baterkou, rozvlněné a sbíhající se do údolí, jsou horskými potůčky. Herci mají hrubě řezané hlavy svých postav nasazené na pastýřských holích – když Pastýřka s někým ulehne, sklánějí se k zemi hole. Zachází se tu s prostředky chudého divadla (kolektivním autorem scény je soubor), které jsou ale bohaté na imaginaci, metaforu a cítění atmosféry.
Pastýřčinu pouť doprovázejí folkové melodie, zpěvné a příjemné, možná však až příliš posunující Jeffersův text do polohy lidové balady, takže místy ztrácí syrovost a naléhavost. Herecky je pro inscenaci určující výkon Terezy Dvořáčkové, která svou bezprostředností dává postavě Pastýřky zároveň poetické kouzlo i prostotu. Jediné, co by se dalo svitavskému souboru vytknout, je nedbalá výslovnost a ještě neusazená jevištní mluva některých účinkujících - o tom, že to byla pominutelná chyba na kráse, svědčí třetí místo, které inscenace získala v soutěži o cenu Erik (mezi amatérskými soubory to znamenalo místo první).
Svitavská Pastýřka zahájila sobotní večerní blok pro „dospělé“ (přesněji pro čtrnáct a více leté). Pokračovala v něm nezávislá skupina DNO z Hradce Králové , která byla se svou Revue jednou z hvězd loňského Přeletu. „Neberte nás moc vážně, stejně tak jako se sami moc vážně nebereme“ by mohlo znít moto tohoto souboru. A diváci, tímto pocitem nevážnosti osvobození, mohou potom jásat i nad (záměrně) příšerným „zahřívacím“ šramlem, který je vítá ve foyeru Minoru, uvádí do malého sálu a po představení přidává písničkové divadelní klipy – někdy nedotažené, jindy skvěle pointované. O dvou inscenacích, s nimiž DNO na Přeletu vystoupil, už v Loutkáři psala Alena Exnarová. Neopomněla zmínit nápaditou práci s loutkou (hadrovou figurínou ženy, která polyká své nápadníky) a překvapivou pointu první z nich – Anatomie, ani posun, který pro tvorbu souboru znamená inscenace Okolostola kvůli myšlenkové kompaktnosti scénáře a jí odpovídající herecké poloze. Na přeletovém vystoupení byla pozoruhodná bravura, s jakou se souboru podařilo spojit všechny tyto své produkce v jeden celek – postaral se o to především principál Jiří Jelínek, pohotový kabaretiér, který osobním šarmem často překlene i místa klopotná a umí si pohrát se (schválně) těžkopádnými oslími můstky, jež drží jednotlivé výstupy pohromadě. Poetika DNO občas připomene nejlepší léta Pražské pětky - generační zábavu s příznačným typem humoru, který těší jak spřízněné diváky, tak samotné účinkující, a irituje ty, kteří na jeho pravidla hry nejsou ochotní přistoupit.
Jakýmsi večerníčkem pro dospělé byla one-woman show Lenky Košťákové z amatérského souboru Dospělá embrya (rovněž z Hradce Králové, scénář a režie Jan J. Dvořák). Scénickou miniaturu na motivy klasické pohádky o neposlušných kůzlátkách nazvanou Nezbedná kůzlátka hraje herečka předkloněná nad paravánem s kůzlátky vlastními. Vlka kořistníka představuje ruka v černé kožené rukavici, která na konci pohádky kůzlátka drtí a drtí a drtí… Nebezpečné spojení erotiky a humoru na divadle často vyzní buď oplzle nebo trapně, Košťákové se ale povedlo „převyprávět“ pohádku se stejně osvobodivou samozřejmostí, s níž „hraje celým tělem“, a s nadhledem ji dovést až k originálnímu závěrečnému ponaučení.
Kouzelnej mlejn , kterým končil sobotní večerní blok, byl inscenací plzeňského amatérského souboru Střípek, kterou tvoří tři rozverné příběhy z časů, kdy „bejvávalo dobře“. Všechno jsou to historky, které si chasa povídala v mlýnici, a není tedy divu, že v nich hlavní roli hrají mlynáři, mlýny, ale taky manželská láska a ženská marnivost. Dřevěná bytelná postel je určující dekorací – v prvním příběhu o mlynáři, který zanedbával ženu, slouží její malovaná pelest jako paraván pro loutky, v druhém nad ní vyroste mlýnice, v níž prosperuje workoholický mlynář Hartman, a ve třetím se promění na mlýn, kde přemílají báby na mladice. Loutky se v živém tempu střídají se svými hereckými dvojníky, laškovné popěvky chasy glosují děj, a snad až na poněkud zdlouhavé počítání pytlů v druhém příběhu a naopak trochu překotně semletý konec příběhu závěrečného v inscenaci všechno klape jako v dobře zavedeném mlýně.
Přeletovou neděli zahájila inscenace Dokud nás čápi nerozdělí amatérského souboru Tak co? z Chlumce nad Cidlinou. Koláž krátkých výstupů se zvířátky se hraje na texty Jiřího Dědečka, doplněné autorskou tvorbou členů mladého souboru, nesenou ve stejném duchu. Černý humor, slovní hra s „otřelými“ klišé, chytrý nadhled. Titulním sloganem se zdraví dvě žáby, šnek uvažuje o to, zda být či nebýt vegetarián a jazykové vzdělání není prasátku nic platné, protože sežere otrávené lízátko. Zvířátkové maňásky vznikly co nejúspornější metodou – vrána z černé podkolenky, šnek z ponožky, žáby ze zelených kuchyňských chňapek, v „cyklu“ Proměny se z maňáska stahuje jedna ponožka za druhou a zvířátko tak prochází mnohonásobnou proměnou. Chlumečtí Čápi jsou na první pohled nenápadná inscenace, jejíž osobité poetice a trochu odtažitému, nevtíravému humoru musíme zpočátku chvíli přivykat. Komu se podaří přijít mu na chuť, nelituje.
Jedinou profesionální inscenací recenzované druhé části Přeletu byly Vánoce hostitelského divadla Minor . Kdo by čekal obvyklý sentiment a nostalgii, které se pojí k příležitostným vánočně naučným představením pro děti, bude zklamán (nebo potěšen). Minorský vánoční příběh je pojatý jako apokryfní verze a začíná tím, co mi jako dítěti bylo vždycky záhadou – vztahem Marie a Josefa. Josef se chce ženit, ale Marie má neurčitý pocit, že by se vdávat neměla, že se něco přihodí… A taky že ano – začíná vyprávění o Ježíškově narození, traktované podstatně akčněji, než jsme u příběhů z betlémské krajiny zvyklí. Nejenže v něm jde o souboj mezi nebem a peklem o příští osud světa, ale zároveň je to i dobrodružná story, v níž Marie s Josefem bojují o synovo přežití. Mísí se tu motivy z lidových her s groteskními aktualizacemi (Herodes vystupuje jako současný ješitný politik, jeho vojáci si počínají jako přepadové komando), literárními odkazy (děj občas glosují postavy z Karafiátových Broučků, poletující nad scénou) a neodmyslitelnými koledami, které ale nejprve notuje podroušená pánská společnost, když s Josefem slaví narození syna.
Někdy by možná méně bylo více, s takovouto motivickou pestrostí se dá těžko udržet inscenace v kompaktním tvaru. Projeví se to především výtvarnou nevyvážeností – vedle vynikající masky čerta tu stojí obskurně zkarikované postavy tří králů nebo podivná „komáří“ podoba (podle mého soudu zbytečných) Broučků. A doplatí na to i závěr, kde inscenátoři jakoby v rozpacích, jak to všechno ukončit, zvolili zaručené, ale v řádu této inscenace banální řešení – zpívání koled. Vánoce se umístily v soutěži o Erika na druhém místě.
Pohádka Dlouhý, Široký a Bystrozraký v nastudování studentů KALD DAMU nemá ani sympatický šarm divácky kontaktních představení souboru DNO, ani jímavost a výtvarnou čistotu Pastýřky či interpretační originalitu Vánoc. Je vlastně dost obyčejná. Přesto získala první cenu festivalu – Erika. Kdybych měla pojmenovat její hlavní přednosti, pak je to profesionalita a cit pro míru. Možná se to zdá málo, ale především v kontextu divadla studentského je to víc než hodně… Text pohádky je zručně krácen, se smyslem pro dramatickou situaci i jemnou ironii – princ je posera, od počátku lituje toho, že si vybral tu nejobtížnější cestu, jeho pohádkoví kumpáni ho musí k zakleté princezně doslova dostrkat. Hraje se drobnými marionetami na nevelkém stolku s otočnou deskou a závěsem, sloužícím jako zadní prospekt. Vtipné jsou přestavby scény, probíhající během otáčení svrchní desky stolu – herečka během okamžiku vyrovná na jeviště portréty princezen. Neokázalých gagů je v inscenaci dost, nedějí se ale samoúčelně, respektují příběh a jeho rytmus. Nic nepřebývá, nic nechybí, je znát, že inscenátoři zvažovali celé aranžmá s neobvyklou péčí.
Jako každým rokem, přehlídka Přelet nad loutkářským hnízdem přinesla výběr z toho nejzajímavějšího, co se na českých loutkových scénách dělo. Asi není náhoda, že tentokrát převažovala představení amatérských souborů, s udivující pestrostí žánrů (od kabaretu po baladu) a mnohdy profesionální ambicí. Co na Přeletu chybělo, je Velké Překvapení - inscenace, která by spojovala to nejlepší, co měly tři letošní oceněné tituly: nápad a odvážné inscenační řešení Vánoc, stylovou čistotu Pastýřky a precizní provedení Dlouhého, Širokého a Bystrozrakého. Inscenace, která by se dala přiřadit k legendám jako byla Barokní opera, Bezhlavý rytíř, Alibaba nebo Tři zlaté vlasy… Snad se dočkáme příští rok.
Kamila Černá Ümraniye Escort ile karşılaşın, Bu tatlı, seksi ve elit ümraniye escort Bayan ilanlarını detaylı inceleyebilirsiniz.
Eğer isterseniz harika seks, sesli şişli escort söyler zorunda olacak. Her insan ve her cinsel ilişki farklıdır.
Mecidiyekoy escort model sitesi, mecidiyekoy escort mecidiyeköy escort bayanlari ve eskort modelleri online web sitesi.
En guzel Taksim escort kizlari ile keyifli vakit gecirin. taksim escort model sitesi, taksim escort bayanlari.
Beylikdüzü Escort bayanlari bulabileceginiz beylikdüzü escort web sitemiz istanbul escort. Web sitesinde mecidiyekoy escort bayanlar yer almaktadir.
İstanbul escort bayan arkadasiniza ulastiran ilanlarinin bulabileceginiz sitemizde en guncel istanbul escort kizlarin profilleri.
Erotik Shop - sex shop Oyuncak Mağazası sex shop erotik seks oyuncakları sitesi olan nokta shop, lisanslı markaları ile cinsel sağlık ürünleriyle hizmetinizde. En uygun fiyat erotik shop ürünler sex shop mağazası.
 
 
 
© Scena.cz 2002 - běží na redakdčním systému DEPP